اختصاص اعتبار براي احيا تالاب بين المللي گندمان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۷ بازدید

اختصاص اعتبار براي احيا تالاب بين المللي گندمان
واحد مرکزی خبر:احیا تالاب بین المللی گندمان با 200 میلیون تومان اعتبار ملی در چهارمحال و بختیاری آغاز شد.
تالاب بین المللی گندمان یکی از 10 تالاب برتر در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده و به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان 105 زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است.
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: ‌با ابلاغ و دریافت 200 میلیون تومان اعتبار ملی طرح علمی احیا تالاب بین المللی گندمان از امروز اجرایی شد.
سعید یوسف پور افزود: اعتبار مورد نیاز برای احیاء این تالاب بین المللی 890 میلیون تومان برآورد و تصویب شده است ؛ که امروز اعتبارات اولیه آن به استان ابلاغ و ارسال شد.
وی افزود : این تالاب به علت بهره برداری بیش از حد از منابع آبی و حاشیه تالاب ، تامین نشدن حق آبه تالاب گندمان از طریق سد چغاخور و خشکسالی خشک شد.
یوسف پور گفت: این اعتبار برای ایجاد مرکز تحقیقات و پایش تالاب گندمان،مدیریت آبهای سطحی تا مسیر تالاب و مدیریت زیست بومی تالاب گندمان هزینه می شود.
وی با اشاره به اینکه مطالعات نیازهای آبی ، ساختار زمین ، محدوده و حوزه آبریز و آبخوان تالاب و سفره آب زیر زمینی دشت گندمان و بلداجی در حال انجام است ، گفت:‌ احیا تالاب بین المللی گندمان خرداد سال آینده تکمیل می شود.
تالاب بین المللی گندمان حدود 15 گونه پرنده بومی و 30 گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی و انواع مارها ، قورباغه ها ، لاک پشت ها ، پستانداران و ماهی ها را درخود جای داده است.
این تالاب در بخش گندمان شهرستان بروجن و در فاصله 70 کیلومتری شهرکرد قرار دارد

دیدگاه خود را بیان کنید