بازار ماهی‌فروشان رشت به اولین مرکز صادراتی ماهی بدل شود

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۵ بازدید


ایلنا: استاندار گیلان بامداد پنج شنبه از بخش های مختلف بزرگترین بازار الگویی ماهی فروشان كشور واقع در جاده رشت به انزلی دیدن كرد.
به گزارش ایلنا از رشت کیهان هاشم نیا در این بازدید با اشاره به افتتاح این مركز در سال گذشته تاکید کرد: ساماندهی بازار ماهی در گیلان از لحاظ اقتصادی برای استان ما بسیار حائز اهمیت است.
وی با اذعان بر این كه ماهی در كنار محصولات كشاورزی همچون برنج، چای، بادام زمینی و ابریشم جزء هویت اقتصادی گیلان است تصریح کرد: باید هرچه سریع تر و با همكاری دستگاههای مسئول نسبت به تبدیل این بازار الگویی به نخستین مركز صادراتی ماهی اقدام كنیم.
این مسئول از صادرات سالانه 5 هزار تن انواع آبزیان از گیلان خبر داد و بیان داشت: به طور یقین با تبدیل مركز صادرات آبزیان این صادرات چندین برابر خواهد شد.
هاشم نیا توسعه صادرات محصولات آبزیان گیلان را ضروری خواند و ابراز کرد: كمك به اقتصاد آبزی پروری و رشد و رونق تولید آبزیان و ایجاد اشتغال و درآمد و كمك به افزایش كیفیت محصولات و بالا بردن توان رقابت با تولید خارجی و ارزآوری در راستای توسعه صادرات غیر نفتی از اهداف و ضرورتهای این توسعه است.
وی متذکر شد: سالانه به طور میانگین 51 هزار و 500 تن آبزی تولید می شود كه از این میزان 35 هزار و 586 تن در بخش پرورش ماهیان گرم آبی، 2 هزار و 391 تن ماهیان سرد آبی، 120 تن در بخش پرورش ماهیان خاویاری و 13 هزار و 500 تن نیز مربوط به آبزیان دریا و تالاب و رودخانه است.
گفتنی است سرانه مصرف ماهی در گیلان 14 كیلوگرم، در كشور 9 كیلوگرم در اروپا 35 و در ژاپن 70 كیلوگرم و مصرف جهانی نیز 18 كیلوگرم است

دیدگاه خود را بیان کنید