ایجاد سازمان توسعه و عمران دریا و سواحل مشکل تالاب‌ها را حل نمی‌کند

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۰۸ بازدید


مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی میان سازمان‌های ذی‌ربط برای حفظ تالاب‌های کشور،‌ گفت:‌ با ایجاد سازمان توسعه و عمران دریا و سواحل مشکلی از پیش روی سواحل و تالابهای کشور برداشته نمی‌شود
شادی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود در سواحل دریاها و تالاب‌های ساحلی کشور‌، اظهار داشت:‌ عدم رعایت حریم سواحل در ساخت و سازها،‌ افزایش مناطق جمعیتی و شهرک‌های مسکونی در مناطق ساحلی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مناطق شمالی کشور، کاهش تنوع گونه‌ای در تالاب‌های ساحلی و ... از جمله مواردی است که سواحل دریایی و تالاب‌های ساحلی را تهدید می‌کند.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی در کنار صید بی‌رویه را موجب کاهش تنوع گونه‌ای در این زیستگاه‌ها عنوان کرد.
وی یادآور شد: هم اکنون بسیاری از تالاب‌های ساحلی بار آلودگی بسیاری را متحمل هستند.
شادی،‌بی توجهی به آلایندگی‌هایی که در پی اکتشاف و استخراج نفت به وجود می‌‌آید را مورد انتقاد قرار داد.
وی یادآور شد:‌بحث تخلیه زباله های شهری در سواحل نیز از دیگر مشکلاتی است که سلامت تالاب‌ها را به خطر می اندازد.
شادی تصریح کرد: در این رابطه لازم است که مدیران استانی برای مناطق مسکونی با جمعیت بیش از 50هزار نفر راهکارهایی را از جمله تکمیل تصفیه خانه‌ها در دستور کار خود قرار دهند.
وی همچنین متذکر شد:‌نیاز است که سازمان حفاظت محیط زیست،‌ استانداری‌ها،‌ سازمان دریانوردی،‌ سامان شیلات ایران و دیگر سازمان های ذی ربط همکاری لازم را برای حذف و یا کاهش تهدیدهای محیط های انسانی و دریایی داشته باشند.
وی متذکر شد: با به وجود آوردن یک سازمان جدید دیگر مانند سازمان توسعه و عمران دریا و سواحل مشکلی از پیش روی سواحل کشور برداشته نمی‌شود.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد:‌این همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با مسئولان اجرایی استان‌ها و محلی است که می‌تواند باعث توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع دریا و سواحل شود

دیدگاه خود را بیان کنید