ایجاد بانک ژنی آبزیان

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

ایجاد بانک ژنی آبزیان
مشرق به نقل از مهر، بیتا ارچنگی- مجری طرح با اشاره به وضعیت تنوع ژنی حوزه‌های آبی کشور، افزود: پروژه تحقیقاتی را در دستور کار داریم که مراحل نهایی آن در حال انجام است و نتایج آن نشان می‌دهد که ذخایر ژنی آبزیان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی ادامه داد: بر این اساس در حال حاضر ماهیان خاویاری و ماهی سفید در دریای خزر با خطر انقراض مواجه هستند ضمن آنکه در خلیج فارس و دریای عمان نیز گونه ماهی بومی به نام ماهی "صبور" داریم که از سوی ایران و عراق صید می‌شوند ولی به دلیل صید بی رویه ذخایر ژنتیکی این گونه نیز در حال انقراض است.

ارچنگی، ماهی حلوا سفید را از دیگر گونه‌های در حال انقراض دانست و یادآور شد: در این راستا پروژه مطالعاتی در زمینه بررسی ذخایر ژنتیکی آبزیان اجرایی کردیم.
وی ادامه داد: برای این منظور کل خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از روش‌های مولکولی مورد بررسی قرار گرفت ضمن آنکه در خصوص نحوه تکثیر و پرورش آبزیان بومی کشور و چگونگی تکثیر آنها با روش‌های صحیح ژنتیکی مطالعات گسترده‌ای انجام دادیم.

مجری طرح با اشاره به برخی از نتایج به دست آمده از این تحقیقات، خاطر نشان کرد: این تحقیقات متاسفانه نشان داد که سایز آبزیان با ارزش کشور به سمت کوچکتر شدن می‌رود که این امر به دلیل برداشت بی رویه از منایع آبی است.

ارچنگی، در این باره توضیح داد: بر اثر صید بی رویه و رعایت نکردن فصل ممنوعیت صید، آبزیان مولد که در سایزهای بزرگتر هستند، در زمان تخم ریزی برداشت می‌شوند که این امر باعث می‌شود اجازه باز سازی ژنتیکی و تولید به منابع آبی داده نشود از این رو سایز آبزیان به سمت کوچکتر شدن می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر از ایجاد بانک ژنی آبزیان بومی کشور خبر داد و گفت: یکی از روش‌های مناسب برای تکثیر آبزیان و بازسازی ذخایر ژنتیکی ایجاد بانک ژنی است از این رو در پی این مطالعات اقدام به ایجاد بانک ژن آبزیان کشور کردیم.

وی با اشاره به اهمیت این بانک یادآور شد: با توجه به اینکه با استفاده از ذخایر ژنتیکی آبزیان می‌توانیم در جهت بازسازی ذخایر کشور اقدام کنیم، در این پروژه تحقیقاتی در تلاش هستیم تا از نمونه برداری‌هایی که از منابع کشور داریم در این بانک با روش‌های استاندارد و مناسب نگهداری شود

دیدگاه خود را بیان کنید