احداث 177 استخر دو منظوره

چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۷ بازدید

احداث 177 استخر دو منظوره
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از احداث 177 استخر دو منظوره آبیاری تحت فشار و پرورش ماهی طی سالجاری در این استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح منجر به افزایش 600 تنی تولید ماهی استان شده است
موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اولویتهای اصلی و برنامه های محوری وزارت جهاد کشاورزی، ارتقای سطح بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی است که در این راستا تاکنون اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.
تجهیز 16 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به آبیاری نوین
این مسئول ادامه داد: از مهمترین طرح های اجرا شده در این زمینه می توان به تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار و استفاده از روشهای نوین و پیشرفته اشاره کرد که سهم بسیاری در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی و بهره وری حداکثری از منابع موجود داشته است.
وی عنوان کرد: در این زمینه طی سالهای 90 و 91 بیش از 16 هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان تهران به سامانه آبیاری نوین مجهز شده اند که این رقم برابر با عملکرد 50 سال گذشته در بخش آبیاری تحت فشار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: بطوریکه تاکنون 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده اند که نیمی از آن یعنی بالغ بر 16 هزار هکتار طی دو سال اخیر اجرایی شده است.
دو برابر شدن راندمان مصرف آب و کاهش 90 درصدی هزینه ها
این مسئول افزود: با اجرای این طرح راندمان بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی دو برابر شده است که این مساله نه تنها منجر به کاهش هزینه ها شده است بلکه نقش بسیار موثری نیز در حفظ منابع زیرزمینی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای آبی موجود داشته است.
موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر میزان هزینه های اجرایی این طرح برای کشاورزان، بیان کرد: با اجرای این طرح، بدون در نظر گرفتن سال اول که نیازمند صرف هزینه به منظور تجهیز اراضی به سیستمهای مورد نیاز است و البته 85 درصد این مبلغ از سوی دولت و به صورت کمک بلاعوض پرداخت میشود، هزینه آبیاری 90 درصد کاهش پیدا می کند.
استخرهای چند منظوره گامی جهت استفاه حداکثری از منابع آبی موجود
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: یکی دیگر از روشهای نوین جهت استفاده حداکثری از منابع آبی موجود، چند منظوره کردن استخرها است که به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در تشریح جزئیات این طرح، گفت: در این طرح با استفاده از ظرفیت استخرهای ایجاد شده برای آبیاری تحت فشار، شرایط مطلوبی جهت پرورش ماهی و رونق این بخش میسر می شود.
افزایش 600 تنی تولید ماهی استان تهران طی سالجاری
این مسئول اظهار داشت: در این راستا طی سالجاری 177 استخر دو منظوره آبیاری تحت فشار و پرورش ماهی در استان تهران ایجاد شده است که منجر به افزایش 600 تنی تولید ماهی استان شده است.
موسوی بیان کرد: در این طرح برای هر متر مکعب استخر، 50 قطعه بچه ماهی در نظر گرفته است

دیدگاه خود را بیان کنید