هر قوطی كنسرو تن ماهی ۵ تا ۶ هزار تومان!

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۰ بازدید


این روزها با قیمت دو عدد تن ماهی می‌توان دو كیلو مرغ خرید و گرانی قیمت موادغذایی گریبان تن ماهی را هم گرفته است؛ به طوری كه در بازار یك قوطی كنسرو تن ماهی ۵ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

به گزارش نیمروز به نقل از اقتصاد پرس، مدیرعامل شركت تعاونی تولیدكنندگان كنسرو تن ماهی در این باره به اقتصادپرس گفت: قیمت مصوب انجمن برای تن ماهی ۱۸۰ گرمی حداقل ۴۸۵۰ و حداكثر ۴۹۵۰ تومان است و اگر محصولی بیش از این قیمت به فروش می‌رسد، مطمئن باشید كه واحد تولیدی آن عضو انجمن ما نیست و سازمان حمایت و واحدهای اجرایی باید با این مساله برخورد كنند.

سید محمد میررضوی افزود: گاهی اوقات نیز دیده شده كه تن ماهی همراه با فرآورده‌هایی مانند قارچ و زعفران و... تهیه و تولید می‌شود كه این مساله در افزایش قیمت موثر است.

وی با بیان این‌كه افزایش قیمت تن ماهی از ابتدای سال اتفاق افتاده و آن را می‌توان به دلیل واردات ماهی‌های صنعتی و كمبود صید داخلی و نوسانات نرخ ارز بدانیم، تصریح كرد: متاسفانه واردات ماهی در هیچ یك از اولویت‌های كالاهای وارداتی قرار نگرفته و شركت‌های تولیدی مجبورند ماهی صنعتی را با ارز آزاد وارد كنند كه نرخ ارز بین ۳ تا ۴ هزار تومان متغیر است و شركت‌ها نمی‌توانند یكباره هزار تن وارد كنند، بنابراین مجبورند برای تولید موقت به صورت مقطعی و با ارز آزاد ماهی تهیه كنند.

میررضوی ادامه داد: مشكلات پرداخت ارز برای واردات ماهی از بعضی كشورها مانند اسپانیا و هند باقی است و شركت‌ها برای انتقال ارز آزاد با مشكلات فراوانی روبه‌رو هستند.

دبیر سندیكای صنایع كنسرو درباره راهكارهای كاهش قیمت تن ماهی گفت: دولت برای حمایت از مصرف‌كنندگان باید عوارض گمركی واردات ماهی را كاهش دهد و یا حتی حذف كند و مالیات بر ارزش افزوده را حذف كند تا مصرف‌كننده قدرت خرید یك عدد تن ماهی را پیدا كند، زیرا متاسفانه اكنون مصرف‌كنندگان مجبورند برای خرید یك عدد تن ماهی ۵ هزار تا ۵۸۰۰ تومان پرداخت كنند و برای یك وعده خانواده دو عدد تن ماهی حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان هزینه دارد.

وی اظهار داشت: سهم فروش واحدهای تولیدی زیر نظر این سندیكا ۵۰ درصد كاهش یافته و با ادامه این روند به‌طور قطع این صنعت رو به ورشكستگی حركت می‌كند و مجبوریم تن ماهی را وارد كنیم و این كار سبب نابودی این صنعت خواهد شد و افزایش نرخ بیكاری را به دنبال دارد.

میررضوی خاطر نشان كرد: با توجه به آنچه گفته شد، به دلیل كاهش توان خرید و پایین آمدن سهم فروش واحدهای تولیدی، شاهد كاهش حجم تولید بوده‌ایم.

وی درباره هزینه‌های بسته بندی این صنعت توضیح داد: بسته‌بندی این صنعت متكی به تولید قوطی‌های فلزی است كه شركت فولاد اصفهان تنها قادر به تامین ۲۰ درصد از میزان نیاز داخلی است و به دلیل نوسانات نرخ ارز هزینه واردات ورق‌های مورد نیاز ساخت قوطی نیز افزایش یافته است.

دبیر سندیكای صنایع كنسرو درباره تعداد شركت‌های فعال در حوزه تولید تن ماهی نیز گفت: حدود ۱۲۰ واحد تولیدی تن ماهی در كشور وجود دارد كه حدود ۴۰ واحد یعنی بیش از ۳۰ درصد از این واحدها عضو این سندیكا هستند و بر اساس قیمت مصوب محصولات خود را عرضه می‌كنند، اما متاسفانه برخی از واحدهایی كه عضو این انجمن نیستند گاهی اوقات سوءاستفاده‌هایی می‌كنند و محصولات خود را بیش از قیمت‌های تعیین شده در بازار عرضه می‌كنند و سبب افزایش قیمت‌ها می‌شوند

دیدگاه خود را بیان کنید