پرورش آبزیان؛ محور توسعه اقتصادی، زمینه‏ ساز تحقق پیام رهبری

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید


خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان فیروزکوه در منتهی‏الیه شمال‏شرقی استان تهران واقع شده ‌است و این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می‏شود.
نظر به ویژگی‌های آب و هوایی و اقلیمی، شهرستان فیروزکوه دارای زمستان سرد و تابستان معتدل و خنک است و متوسط بارندگی سالانه در این شهرستان، 230 میلی‏متر گزارش شده است؛ گرچه حداکثر بارندگی 24 ساعته در این شهرستان، 2.40 و تعداد روزهای یخ‏بندان 174 روز است.
حبله‏رود؛ مایه زندگی در فیروزکوه
مهم‏ترین رودخانه جاری در سطح شهرستان فیروزکوه، حبله‏رود است که سرشاخه اصلی آن شامل گورسفید، نمرود، دلیچای، ساواشی، هویر و قزقانچای می‏شود.
متوسط آبدهی این رودخانه در محل ایستگاه سیمین‏دشت، 2.6 متر مکعب در ثانیه ‌است که حجم کل جریان به 9.197 میلیون متر مکعب در سال می‌رسد.
کارشناسان معتقدند علی‏رغم وجود منابع غنی از جمله 8.9 هزار متر مکعب تخلیه سالانه چشمه‏سارها در شهرستان فیروزکوه، متاسفانه به دلیل فقدان وجود تاسیسات مهار آب و روش‏های علمی انتقال و مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده بهینه از این منابع به عمل نمی‌آید و بخش زیادی از آن به خصوص در فصول پاییز و زمستان هرز می‌رود.
کشاورزی و دامداری؛ محور توسعه پایدار
به سبب موقعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای مساعد و همچنین وجود رودخانه‌ها و منابع آب شیرین در شهرستان فیروزکوه، باغداری در آن رواج زیادی دارد.
از محصولات کشاورزی فیروزکوه می‌توان به گندم، جو، بنشن، تره‏بار، زرد آلو، سیب، گیلاس، گلابی، گردو، انگور و آلبالو اشاره کرد.
دامداری در فیروزکوه به دو شکل مدرن و سنتی وجود دارد؛ در این شهرستان واحدهای مرغداری هم مشغول به کار هستند که مرغ و تخم مرغ تولیدی آنها عموماً به مصرف داخلی می‌رسد.
پرورش آبزیان؛ زمینه‏ساز پیام حماسه اقتصادی
در زمینه پرورش آبزیان، 10 استخر پرورش ماهی با تولید 186 تن در سال در فیروزکوه وجود دارد که بیش از 25 درصد تولید ماهیان سردآبی استان تهران را به خود اختصاص می‌دهد.
ایجاد نخستین مجتمع شیلاتی کشور در شهرستان فیروزکوه در زمینی به وسعت 20 هکتار توسط اداره کل شیلات استان تهران در دست مطالعه ‌است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
مجتمع مذکور در 40 مزرعه پرورش ماهی قزل‏آلا به صورت مدار بسته با تولید سالانه چهار هزار تن و اشتغال‏زایی حدود 400 نفر، در کاهش میزان بیکاری در شهرستان تاثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. دمای مناسب آب در شهرستان فیروزکوه، 14 درجه سانتی‏گراد بوده که مناسب‏ترین دما برای پرورش آبزیان است

دیدگاه خود را بیان کنید