کرمانشاه ظرفیت خوبی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری دارد

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


به گفته مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تاکنون 25 درصد از کل مزارع پرورش آبزیان استان به سیستم های مکانیزه مجهز شده اند.
کیومرث شهبازی گفت: این استان به دلیل برخورداری از منابع آبی مناسب نظیر چشمه ها، قنوات، سدها و برخورداری از تنوع اقلیمی و آب و هوایی، پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی در زمینه پرورش انواع مختلف آبزیان از ماهیان گرمابی و سردابی گرفته تا گونه های مختلف آبزی نظیر میگوی آب شیرین، ماهیان خاویاری و... دارد.
به گفته مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تنها مرکز تکثیر میگوی آب شیرین کشور در استان کرمانشاه قرار دارد و این نشات گرفته از پتانسیل های خاص استان است.
شهبازی افزود: استان کرمانشاه همچنین ظرفیت های خوبی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری دارد و در آینده نزدیک خواهد توانست در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی در ادامه خرچنگ آب شیرین را یکی دیگر از آبزیانی دانست که در استان کرمانشاه قابلیت تولید دارد.پرورش خرچنگ آب شیرین در استان کرمانشاه نسبت به مبدا آن که سد ارس استان آذربایجان غربی است از نظر میانگین وزنی و رشد و نمو و تکثیر وضعیت بهتری دارد و این نشان از پتانسیل های استان در این خصوص دارد.
مدیر کل شیلات استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در استان بیش از 17 سد یا آبگیری شده و یا در حال ساخت است، گفت: تاکنون شش مورد از این سدها آبگیری شده اند و همگی آن ها قابلیت آبزی پروری دارند.
شهبازی با اشاره به اینکه در سدهایی که صرفا با هدف کشاورزی احداث شده اند نسبت به پرورش ماهیان سردابی و گرمابی اقدام شده است، گفت: پرورش ماهیان سردابی به صورت پروش در قفس انجام می گیرد که کاری نو است و از امسال در اکثر سدهای استان آغاز شده است.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در ادامه طرح شهدای قصر شیرین را در فهرست طرح های شیلاتی موفق استان قرار داد و گفت: به برکت این طرح استان کرمانشاه توانسته در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه نخست را در بین استان های غیرساحلی کشور بدست آورد.
وی از آماده بودن زیر ساخت های فاز دوم این طرح سخن گفت و ادامه داد: فاز دوم این طرح 1714 هکتار وسعت دارد و در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود در سال های 93 یا 94 نسبت به واگذاری آن ها اقدام شود.
شهبازی افزود: در صورت به بهره برداری رسیدن فاز دوم طرح شهدای قصر شیرین در مجموع پنج هزار تن به مجموعه تولید ماهیان گرمابی استان افزوده خواهد شد
منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید