350 آبزی پرور در خاش به کار پرورش ماهی مشغول هستند

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

350 آبزی پرور در خاش به کار پرورش ماهی مشغول هستند
350 آبزی پرور در شهرستان خاش به کار پرورش ماهیان گرم آبی اشتغال دارند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تنوع آب و هوایی و شرایط مناسب اقلیمی زمینه را برای پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی در این شهرستان فراهم کرده است.
امان الله طوقی بیان کرد: 350 باب استخر دو منظوره کشاورزی – شیلاتی شهرستان خاش را به یکی از قطبهای مهم پرورش و تولید ماهی در استان سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است.

وی گفت: در کنار پرورش ماهی قزل آلا، انواع ماهیان مانند آمور، کپور و فیتوفاگ در 350 استخر پرورش ماهی خاش تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه اخیرا حدود 50 هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی در60 باب استخر پرورش ماهی و آب بندهای خاش رها سازی شده است، گفت: بر اساس پیش بینی های کارشناسان امید می رود امسال حدود 104 تن انواع ماهیان گرم آبی در استخرهای پرورش ماهی و 10 تن در آب بندها و بندهای خاکی خاش برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاش گفت: به منظور فعال سازی دو سالن تکثیر و ترویج پرورش ماهی در اسکل آباد 150 میلیون تومان تسهیلات به همت بسیج سازندگی سپاه سلمان استان در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

طوقی بیان کرد: با حمایت بسیج سازندگی و شرکت «نگار نصر» یک باب سالن پنج میلیون قطعه ای تکثیر ماهی در این شهرستان راه اندازی شده که با بهره برداری از آن از نظر تامین بچه ماهی برای منابع استان به خودکفایی رسیده ایم.


وی افزود: یک باب سالن 100 تنی پرورش ماهی نیز در منطقه وجود دارد که بخش زیادی از نیاز سالن های پرورش ماهی استان را تامین می کند.


وی با اشاره به استقبال مطلوب آبزی پروران از فعالیتهای شیلاتی اظهار کرد: آبزی پروران این شهرستان همه ساله با شرکت در کارگاه های آموزشی تولید و پرورش و بهداشت آبزیان، ضمن آشنایی باشیوه های نوین رشد و تکثیر انواع آبزیان با بیماری های شایع ماهیان گرم و سردآبی و نحوه درمان آنها و اصول برداشت بهداشتی آبزیان آشنا می شوند.


وی افزود: آبزی پروران خاش تاکنون با استفاده از نرم افزار های آموزشی در مورد تاثیر پارامترهایی نظیر Ph اکسیژن، دما، نیتریت، نیترات و آمونیاک آموزشهای لازم را فراگرفته و تاثیر هر یک از این موارد را بر نحوه تغذیه و رشد و نمو ماهیان می دانند.

خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان وبلوچستان واقع شده است.

منبع: خبرگزاري جمهوري اسلامي

دیدگاه خود را بیان کنید