فعاليت13مرکز پژوهشي آبزيان در استانهاي ساحلي

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

فعاليت13مرکز پژوهشي آبزيان در استانهاي ساحلي
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت : 13 مرکز پژوهشی در بخش آبزیان در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان فعال است که در زمینه افزایش تولید، مبارزه با بیمارهای آبزیان و تولید یافته‌های جدید فعالیت می کند.
محمد پورکاظمی با بیان اینکه مرکز تولید میگو عاری از بیماری در استان بوشهر ایجاد شده است گفت: این مرکز در زمینی به مساحت 4 هزار متر مربع ساخته شده که 40 میلیارد ریال برای ساخت آن سرمایه گذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه مرکز تولید میگوی عاری از بیماری بوشهر در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می رسد ، گفت : اکنون در جهان چهار مرکز تولید میگو عاری از بیماری وجود دارد که ایران جز این کشورهاست.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه این مرکز جز افتخارات شیلات کشور و استان بوشهر است ، گفت: مرکز تولید میگو عاری از بیماری کشور در آستانه بهره برداری بوده که برای تکمیل طرح ساختمانی آن به 4 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
پورکاظمی با بیان اینکه استان بوشهر در تولید و پرورش میگو رتبه نخست دارد ، افزود: استان بوشهر ظرفیت‌های مهم زیر ساختی در بخش پرورش میگو دارد و بزرگترین پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر مستقر است.
وی با بیان اینکه کشور در تولید مولد میگو به خودکفایی رسیده است ، گفت: مولد میگو عاری از بیماری از خارج از کشور تامین می‌شد که اکنون کارشناسان موسسه تحقیقات شیلات کشور به تکنولوژی و فنآوری مولد میگو دست یافته‌اند
که افتخاری برای کشور است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با تولید چهار هزار مولد میگو عاری از بیماری به دستاورد جدیدی دست یافته و برای تولید 30 هزار مولد برنامه‌ریزی شده است.
وی از اغاز تدوین سند ملی پایش بیماری مرگ زودرس میگو خبرداد و گفت: بیماری مرگ زود رس میگو تاکنون در ایران گزارش نشده است و براساس اطلاعات دریافتی در سال 2009 میلادی در چین، تایلند، مالزی و ویتنام و درسال 2013 در مکزیک این بیماری گزارش شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح اصلاح نژاد میگو دربوشهر گفت: این طرح اکنون در مرکزپژوهشکده میگوی کشور دربوشهر در حال اجراست که میگوهای متناسب با شرائط اقلیمی استان بوشهر طبق آن تولید می‌شود.
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید