تلفات زیاد ماهيان گرمابي در مزارع پرورشي استان گیلان

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

تلفات زیاد ماهيان گرمابي در مزارع پرورشي استان گیلان
خبرنگار مهر، سهراب عاقبتی ظهر سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران رسانه ها افزود: با افتتاح کشتارگاه صنعتی دام دیلم شرق در لنگرود پنج کشتارگاه سنتی رودسر، چابکسر، کلاچای، املش و لنگرود در شرق گیلان تعطیل خواهند شد.
وی اظهارداشت: رعایت ضوابط بهداشتی در کشتارگاه های سنتی قابلیت اجرایی ندارد و به دلائل مختلف از قبیل فرسودگی بنا، طراحی نامناسب ساختمان، امکانات محدود و سنتی ذبح دام روی زمین صورت می گیرد و در نتیجه استحصال گوشت بصورت بهداشتی در کشتارگاه های سنتی بسیار دشوار است.
مديركل دامپزشكي گيلان در ادامه استفاده از داروهاي جديد براي جلوگيري از تلفات ماهيان گرمابي در استان اشاره کرد و گفت: داروهاي آزورينا و آكوابيو براي جلوگيري از سندرم تلفات ماهيان گرمابي در استان به صورت آزمايشي و پايلوت بكار گرفته مي شوند.
وی افزود: در چند سال اخير تلفات ماهيان گرمابي در سطح مزارع پرورشي استان به معظل بزرگي تبديل شده است، اين تلفات كه به ویژه در گونه ماهي كپور نقره اي اتفاق مي افتد خسارات مادي زيادي را به پرورش دهندگان وارد مي كند.
عاقبتي اظهارداشت: دامپزشكي استان گيلان بعنوان تنها متولي مبارزه و كنترل بيماري هاي آبزيان اقدامات متعددي را در اين زمينه انجام داده كه آخرين اين اقدامات معرفي داروهاي جديد، به اين صنعت بوده است.
وي همچنين تصریح کرد: با پيگيري ها و تلاش هاي انجام گرفته از سوی اين اداره و در راستاي كاهش و جلوگيري از تلفات ماهيان پرورشي گرمابي بر اثر سندرم تلفات ماهي كپور نقره اي ، دو داروي مورد استفاده در پيشگيري، كنترل و درمان بيماري هاي ماهيان گرمابي شامل داروي آزورينا و آكوابيو وارد كشور شده است.
مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: این داروها در سال 1392 بروي استخرهاي منتخب در سطح استان به صورت آزمايشي و پايلوت انجام خواهد شد تا در صورت كسب نتايج موفقيت آميز به صورت انبوه در مزارع ماهيان گرمابي مورد استفاده قرار گيرد.
وی یادآورشد: اين داروها به منظور جلوگيري از شكوفايي جلبكي و تبعات ناشي از آن و همچنين جلوگيري از افزايش گازهاي و مواد الي مضر براي آبزيان در آب مورد استفاده قرار مي گيرند

دیدگاه خود را بیان کنید