تهدید جدی اسیدی شدن اقیانوس ها برای آبزیان جهان

یک‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


(ایسنا)، کارشناسان «علوم دریایی و اتمسفریک دانشگاه میامی» در یک مطالعه جدید که در نشریه «بیولوژی تغییرات جهانی» به چاپ رسیده برای نخستین بار پیامدهای فرآیند اسیدی شدن اقیانوس‌ها را روی لاروهای گونه‌ای ماهی موسوم به «سوکلا ماهی‌» با نام علمی Rachycentron Canadnm ارزیابی کردند.
به گزارش ساینس دیلی،‌ سوکلا ماهی‌ها گونه‌ای از ماهی‌های بزرگ بومی مناطق استوایی هستند. کارشناسان در این آزمایشات تاثیر تماس این گونه آبزی با حجم بالای دی اکسید کربن موجود در آب را بررسی کردند.
آنها دریافتند، هرچند سوکلا ماهی‌ها در برابر پدیده مخرب اسیدی شدن اقیانوس ها، مقاومت زیادی از خود نشان می دهند اما با این حال این تغییرات سوء، نه تنها موجب کاهش اندازه‌ لاروهای سوکلا ماهی‌ها شده و بلکه در عین حال رشد آنها را دو تا سه روز به تاخیر انداخته است.
در این مطالعه برای اولین بار پیامدهای اسیدی شدن اقیانوس ها روی جمعیت قابل توجهی از این گونه آبزیان بزرگ جثه بررسی شده است.
دانشمندان زیست محیطی تاکید دارند که این قبیل فرآیندهای زیست محیطی بدون شک اثرات مخربی روی تمام انواع آبزیان حتی گونه‌های مقاوم آنها دارند و می‌توانند سلامت اکوسیستم‌های دریایی را به طور جدی به خطر بیاندازند

دیدگاه خود را بیان کنید