افزايش 4.5 ميليارد مترمکعبي ظرفيت مخازن آب کشور

سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

افزايش 4.5 ميليارد مترمکعبي ظرفيت مخازن آب کشور
واحد مرکزی خبر :ظرفیت مخازن ذخیره آب کشور با بهره برداری از سد گتوند علیا 4.5 میلیارد مترمکعب افزایش یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: سد و نیروگاه گتوندعلیا با هزینه ای افزون بر 30 هزار میلیارد ریال ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

سیدمحمدرضا رضازاده در مورد اهداف و منافع این طرح برای کشور گفت: اهداف اصلی اجرای این طرح، ذخیره سازی نزدیک به پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان و نیز افزایش دو هزار مگاوات انرژی برق آبی با توان تولید سالانه چهار هزار و 500 گیگاوات ساعت برق به تولید برق کشور بوده است.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: با ایجاد این منبع بزرگ آبی، استفاده و بهره برداری های مختلف از قبیل آبیاری زمین های کشاورزی، گسترش صنعت تولید آبزیان و پرورش ماهی، ایجاد جاذبه های گردشگری، گسترش و تنوع بخشی به محیط زیست منطقه فراهم شده و امکانی بسیار مناسب برای سرمایه گذاری های کلان در این منطقه به وجود آمده است.
رضازاده در باره دستاوردهای دیگر این طرح بیان کرد: با سد و نیروگاه گتوندعلیا، جایگاه بین المللی کشور با ارتقای صنعت برق آبی و رشد ظرفیت تولید انرژی برق افزایش یافته و زمینه حضور فعال تر دست اندرکاران صنعت برق کشور به ویژه مشاوران و پیمانکاران مختلف این صنعت در فرصت های داخلی و خارجی بیش از پیش فراهم شده است.
رضازاده گفت: سد گتوندعلیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور در نزدیکی شهرستان گتوند در استان خوزستان اجرا شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که با ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر ساخته شده است.

وی سد و نیروگاه گتوندعلیا را گنجینه تلاش و نماد دانش کشور دانست و ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران اجرای این طرح در طول سال های مختلف، ابراز امیدواری کرد: این سرمایه اقتصادی گرانبها در سالی که حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، زمینه تحقق این حماسه را به طور کامل فراهم کند

دیدگاه خود را بیان کنید