توليد350 تن ماهي در تنها دهکده شيلاتي غيرساحلي کشور

چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

توليد350 تن ماهي در تنها دهکده شيلاتي غيرساحلي کشور
باشگاه خبرنگاران همدان ؛ احد ظفري گفت: دهکده شيلاتي غير ساحلي روستاي بابارستم نهاوند سالانه بيش از 350 تن ماهي قزل‌‌‌آلا توليد مي‌کند.
وي افزود: اين دهکده تنها دهکده شيلاتي غير ساحلي در کشور است و به دليل شرايط مطلوب جغرافيايي موجب شده که اهالي روستا بتوانند با سرمايه‌گذاري در اين بخش براي خود و ديگران شغل مناسب ايجاد کنند.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان نهاوند با اشاره به توليد سالانه 2 هزار و 250 تن ماهي در نهاوند افزود: اين ميزان در غرب کشور بي‌نظير است، چراکه علاوه بر اينکه بيش از 60 درصد ماهي استان در نهاوند توليد مي‌شود در غرب کشور نيز حائز رتبه برتر توليد گوشت ماهي هستيم.
وي با اشاره به تغذيه ماهي از آب خروشان گاماسياب گفت: از آنجايي که يکي از شاخه‌هاي اصلي رودخانه خروشان گاماسياب که طولاني‌ترين رودخانه غرب کشور با 902 کيلومتر است از داخل اراضي روستاي بابارستم مي‌گذرد، جهاد کشاورزي نيز با پرداخت تسهيلات مناسب و ارزان‌قيمت به توسعه شيلات در اين منطقه کمک کرده است.
آقاي ظفري به توليد 20 درصد بچه‌ماهي چشم‌زده کشور در نهاوند اشاره کرد و ابراز داشت: اين شهرستان با توليد سالانه 82 ميليون قطعه بچه‌ماهي چشم‌زده توانسته 20 درصد از توليد اين محصول در کشور را داشته باشد.
وي به افزايش تعداد توليد مثل در ماهي در نهاوند اشاره کرد و افزود: در سايت پرورش ماهي قزل‌ دانش نهاوند با ايجاد سيستم و سالن‌هاي نور کاذب توانسته‌ايم، ميزان توليد مثل در ماهي را به چهار مرحله در سال افزايش بدهيم در حالي که در کشور ميانگين يک تا دو مرحله در سال است.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان نهاوند روستاي بابارستم يا دهکده شيلات غير ساحلي بابارستم را مستعد توسعه کمي و کيفي ذکر کرد و افزود: با توسعه سايت‌هاي پرورش و توليد ماهي در اين روستا تقريباً براي عمده جوانان علاقه‌مند به پرورش ماهي در اين روستا شغل پايدار ايجاد شده است.
وي، يکي از مهم‌ترين مشکلات پرورش‌دهندگان را گران شدن خوراک دام و نهاده‌هاي دامي و همچنين نبود بازار مصرف دانست و اذعان داشت: با انجام مشاوره براي پرورش‌دهندگان بخش زيادي از مشکلات تأمين و شناسايي بازار مصرف رفع شده است.
ظفري ميانگين مصرف ماهي در نهاوند را 1.5 برابر ميانگين استان دانست

دیدگاه خود را بیان کنید