توسعه صادرات میگوی ایرانی به اروپا

یک‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


(ایسنا) رییس سازمان شیلات ایران پیش‌بینی کرد: امسال 15 هزار تن میگو از مزارع پرورشی کشور برداشت شود که حدود 60 درصد آن صادر خواهد شد.
غلامرضا رازقی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: امسال وضعیت خوبی از نظر پرورش میگو وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته با حدود 50 درصد افزایش تولید مواجه شویم.
وی با اشاره به تولید 10 هزار تنی میگو در سال گذشته خاطر نشان کرد: سال گذشته 50 درصد از میگوی تولید‌ شده به کشور‌های اروپایی مانند اسپانیا صادر شد که برای امسال درصدد افزایش بازار‌های جهانی برای میگوی ایرانی هستیم.
رییس سازمان شیلات ایران گفت: در سال گذشته پیش‌بینی کردیم که میزان تولید میگو به 12 هزار تن برسد اما به دلیل برخی مشکلات در تامین خوراک میگو و بروز بیماری لکه‌سفید در برخی مزارع پرورشی، میزان پیش‌بینی محقق نشد.
توسعه بازار‌های صادراتی میگو در اروپا
رازقی درباره‌ی برنامه‌های امسال برای صادرات میگو عنوان کرد: امسال درصدد هستیم میزان صادرات میگو را به حدود 60 درصد از میزان تولید افزایش دهیم البته توانایی افزایش صادرات بیش از این میزان نیز وجود دارد اما یکی از اهداف اصلی این است که بتوانیم میزان مصرف سرانه‌ی میگو در کشور را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: برای افزایش صادرات، بازار‌های جدید شناسایی شده‌اند و درصدد هستیم در سال جاری صادرات میگوی ایران را به کشور‌های اروپایی مانند ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ... افزایش دهیم.
تخصیص 80 میلیارد تومان دیگر برای بخشودگی سود و جرائم پرورش‌دهندگان میگو
رییس سازمان شیلات ایران با بیان این‌که در سال گذشته 100 میلیارد تومان از سود و جرائم بانکی پرورش‌دهندگان میگو پرداخت شد، گفت: بر اساس مصوبه‌ی دولت اکثر پرورش‌دهندگانی که مشمول این مصوبه بودند به بانک‌های عامل معرفی شدند تا مجددا برای تعیین تکلیف و تقسیط اصل وام‌ خود اقدام کنند.
رازقی افزود: 80 میلیارد تومان دیگر از مبلغ سود و جرائم بانکی پرورش‌دهندگان میگو باقی مانده است که برای تعیین ردیف بودجه اختصاصی از دولت درخواست کرده‌ایم و مسئولان قول مساعد برای اختصاص این اعتبار را در سال جاری داده‌اند
خلیج گرگان فرصتی مناسب برای آبزی‎پروری
خبرگزاری فارس از گرگان، علی‎اکبر پاسندی ظهر امروز در نخستین جلسه شورای توسعه و برنامه‎ریزی استان در سال 1392 اظهار داشت: برای عملیاتی کردن چشم‎انداز در حوزه شیلات 14 محور پیش‎بینی شده است که برای عملیاتی کردن آن اقداماتی صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه تخصیص اعتبار برای برگزاری دوره‎های آموزشی، انتقال آب دریا به کانال سایت میگو، ایجاد زیستگاه‎های مصنوعی و آب‌بندان برای تکثیر ماهی، انتقال آب از سد وشمگیر به آلاگل، احداث و ایجاد تاسیسات زیربنایی سایت گمیشان موانعی وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.
36 میلیارد تومان درآمد خالص محصول میگوی گلستان صادرات است
مدیرکل شیلات گلستان با تاکید بر اینکه گردشگری دریایی باید احیا شود، متذکر شد: نداشتن گردشگری دریایی یک نقیصه است که اگر احیا شود حرکت خوبی در استان خواهد بود.
پاسندی بر لزوم افزایش تولید در استان تاکید کرد و افزود: ماحصل افزایش تولید به افزایش درآمد استان خواهد انجامید.
وی یادآور شد: میزان درآمد ناخالص داخلی در بخش شیلات در سال 1390 حدود 444 میلیارد تومان و در سال گذشته 96 میلیارد بوده است.
پاسندی با بیان اینکه 36 میلیارد تومان درآمد خالص محصول میگوی استان به کشورهای دبی، اسپانیا و بازارهای داخلی ارسال شده است، ابراز داشت: در سال 1391 حدود 135 تن میگو صادر شده است که فرصتی برای صادرات غیرنفتی بود که در میزان درآمد و اقتصاد استان نقش قابل توجهی داشت.
پرورش ماهیان خاویاری در گلستان به خوبی پیش می‎رود/ کاهش ماهیان استخوانی در دریا
مدیرکل شیلات گلستان در خصوص اسناد عملیاتی افزایش درآمد سرانه و چشم‎انداز استان اذعان کرد: این اسناد در چهار گروه و در دو بخش آبزی‎پروری و صید و صیادی ساماندهی شده است و مبنای ما نیز بر پرورش و تکثیر ماهی همچنین صید و صیادی بوده است.
پاسندی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری در استان به خوبی پیش می‎رود، متذکر شد: تکثیر ماهیان دریایی از جمله زالو نیز اثربخش است.
وی از کاهش ماهیان استخوانی که از جمله آبزیان ارزشمند در دریا محسوب می‎شوند به دلیل صید صیادان از این نوع ماهی ابراز نگرانی کرد.
36 تعاونی صید و صیادی در گلستان وجود دارد
مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه در سند ارزش افزوده شیلات استان 21 مورد تهدید و ضعف شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: 17 مورد نیز تهدید بیرونی بوده است که بر این اساس پیشنهاداتی ارائه شده است.
پاسندی با اشاره به اینکه 36 تعاونی صید و صیادی در استان وجود دارد، اظهار داشت: در این شرکت‎ها 252 نفر مشغول به فعالیت هستند

دیدگاه خود را بیان کنید