سمینار خلیج فارس، دهم اردیبهشت ماه برگزار می‎شود

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


سمینار خلیج فارس با محوریت کمیته ملی اقیانوس‎شناسی کمیسیون ملی یونسکو و سازمان زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی کشور و با همکاری موسسه ملی اقیانوس شناسی، اتحادیه دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی، انجمن علوم و فنون دریایی ایران و شبکه ملی پژوهش و فناوری اقیانوس‎شناسی، دهم اردیبهشت ماه جاری در محل سازمان زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار می‎شود.
به گزارش سرویس علمی ایسنا در این سمینار که با رویکرد فرهنگی، علمی و پژوهشی و با حضور جمعی از مسوولان، مدیران، فرهیختگان، صاحب‎نظران، کارشناسان و دانشجویان برگزار می‎شود، سرفصل‎های اقیانوس‎شناسی خلیج فارس، زمین‎شناسی دریایی خلیج فارس، حقوق بین‎الملل خلیج فارس، شیلات خلیج فارس و بوم‎شناسی خلیج فارس مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار می‎گیرد.
در حاشیه این سمینار همچنین، نمایشگاهی از نقشه‎ها و اسناد تاریخی خلیج فارس برای بازدید علاقه‎مندان و حاضران برگزار می‎شود.
خلیج فارس به عنوان منطقه‌ای حساس و راهبردی بخشی از هویت ملت ایران محسوب می‌شود. نام خلیج فارس نامی برخاسته از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران است و جایگاهی عظیم در میراث مشترک بشریت دارد. امروزه اهمیت جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی این آبراه مهم بر کسی پوشیده نیست.
به لحاظ اقتصادی و زیست‎محیطی به دلیل وجود منابع معدنی و معادن سرشار نفت و گاز و تنوع انواع گونه‎های جانوری و جزایر متعدد از آن به عنوان جایگاه عظیم مخزن انرژی جهان و متنوع‎ترین زیستگاه‎ جانوری نام برده می‎شود. از این‎رو، به پاس صیانت از این میراث باستانی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، دهم اردیبهشت ماه که مصادف است با تاریخ اخراج پرتغالی‎ها از تنگه هرمز به نام «روز ملی خلیج فارس» نام گذاری شده است

دیدگاه خود را بیان کنید