دریاچه ارومیه مشکل منطقه ای

دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


خبرنگار مهر، محمدجواد محمدی زاده بعد از ظهر یکشنبه در جمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ارومیه ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از فن آوریهای نوین و به روز در عرصه محیط زیست کشور، افزود: در این راستا توانمند سازی بازوهای نظارتی و حفاظتی سازمان محیط زیست کشور نباید به فراموشی سپرده شود.
وی با اشاره به ظرفیت سازیهای انجام شده، امکانات موجود در سطح کشور و روند تاثیرات مثبت آنها برای اجرای طرحهای با ارزش در حوزه زیست محیطی کشور، اظهار داشت: موضع سازمان حفاظت محیط زیست تعامل با سایر دستگاهها و جامعه بوده که شامل همه بخشها می شود و این تعامل بازتاب های خوبی خواهد داشت.
رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به وسیع بودن مسائل و موضوعات مرتبط با محیط زیست، اعلام کرد: باید به صورت یک کل یکپارچه به آن نگریسته شده و فعالان در این عرصه نیز باید اطلاعات خود را در این زمینه به روز کرده و افزایش دهند تا با تسلط به دانش روز در این زمینه فعالیت کنند
دریاچه ارومیه مشکل منطقه ای است
محمدی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه مشکل کم آبی دریاچه ارومیه به عنوان یک مساله بین المللی باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن ظرفیت هایی در حوزه های طبیعی و همسایگی با سه کشور همسایه دارای حساسیت های خاص و مختص خود است.
وی یادآور شد: دریاچه ارومیه از ظرفیت های این استان است که دارای اهمیت فرا استانی و فرا ملی است و نیازمند این است که همه تلاشمان را در حوزه دریاچه و حل مشکل آن معطوف کنیم.
موزه تاریخ طبیعی ارومیه ظهر یکشنبه با حضور محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست کشور در قالب چهارمین دور سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت، این موزه از نوروز 92 راه اندازی و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
موزه تاریخ طبیعی ارومیه در زمینی به مساحت چهار هزار و 500 متر و زیربنای دو هزار و 500 متر مربع با هزینه 30 میلیارد ریال احداث و تجهیز شده، احداث این موزه در سال 87 با هدف آشنایی مردم با وضعیت محیط زیست، گونه های حیات وحش، اطلاع از وضعیت زیستی و افزایش آگاهی های عمومی و نیز جذب گردشگر آغاز شد.
موزه تاریخ طبیعی آذربایجان غربی دارای امکاناتی چون سالن نمایش پستانداران، پرندگان، معرفی زیستگاه ها، کتابخانه، سالن اجتماعات، سالن نجوم و ... بوده که در خیابان والفجر ارومیه واقع شده است، طی نوروز امسال بیش از 40 هزار میهمان نوروزی از چهار سالن پرندگان، پستانداران سالن اصلی و آبزیان موزه تاریخ طبیعی ارومیه که آماده بهره برداری بود بازدید کردند.
بهره برداری از آزمایشگاه های محیط زیست آذربایجان غربی، چهار پروژه پایش آنلاین، ایستگاه های سنجش ذرات سردشت و سلماس، ایستگاه سنجش آلودگی ارس و چهار باب نمازخانه از سایر طرح هایی بود که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیطزیست به بهره برداری رسیدند.
در جریان دور چهارم سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی در حوزه محیط زیست تعداد 11 پروژه در شهرستانهای ارومیه، سلماس، سردشت، پلدشت، خوی و بوکان آماده افتتاح بوده که با تخصیص اعتباری بالغ بر 39 هزار و 580 میلیون ریال شامل موزه تاریخ طبیعی ارومیه، آزمایشگاه آب و خاک و هوا در ارومیه، سنجش آنلاین رودخانه شهرچایی ارومیه، ایستگاه سنجش ذرات شهرستان های سردشت و سلماس، ایستگاه سنجش آلودگی رودخانه ارس در پلدشت، نمازخانه بین راهی در 4 شهرستان پلدشت، سردشت، بوکان و خوی و مرکز تحقیقات میش مرغ در بوکان احداث شده اند

دیدگاه خود را بیان کنید