82 ایرانی به اتهام صید غیرقانونی در آب‌های سومالی مجرم شناخته شدند

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


گزارش نامه به نقل از الجزیره، مقام های گارد ساحلی در منطقه «پانتلند» در شمال سومالی ماه آوریل گذشته از متوقف کردن پنج کشتی حامل 82 دریانورد ایرانی خبر داد.

در میان بازداشت شدگان پنج نفر از آنها ناخداهای کشتی و بقیه ملوان بودند و در این بین 12 شهروند سومالی نیز به اتهام حفاظت از کشتی های ایرانی هنگام ماهیگیری غیرقانونی در آب های سومالی حضوئر داشتند که همگی آنها در دادگاه مجرم شناخته شده و به پرداخت جریمه مالی محکوم شدند.

پس از برگزاری جلسه های علنی دادگاه بررسی اتهامات این 82 ایرانی، دادگاه سومالی به ریاست قاضی «آدم احمد محمد بفرض» حکم خود را در این باره صادر کرد و بر این اساس، این پنج کشتی به پرداخت پانصد هزار دلار جریمه مالی و پنج ناخدای آنها نیز به پرداخت پنج هزار دلار جریمه محکوم شدند.

این دادگاه همچنین هریک از 82 ملوان این پنج کشتی را نیز به پرداخت جریمه مالی به مبلغ دو هزار دلار محکوم کرد، 12 نگهبان سومالیایی این کشتی ها نیز هریک به پرداخت هزار دلار جریمه مالی محکوم شدند.

در پایان این جلسه نیز قاضی دادگاه اعلام کرد که حکومت پانتلند به متهمان 45 روز زمان می دهد تا مبلغ جریمه مالی خود را پرداخت کنند.

وزیر بنادر و شیلات دولت پانتلند در شمال سومالی در این باره گفت که نیروهای گارد ساحلی این منطقه این پنج کشتی ایرانی را در تاریخ 23 آوریل گذشته در آب های سومالی متوقف کردند و این پنج کشتی اکنون در بندرگاه تجاری بوصاصو لنگر انداخته اند.

وی با صدور بیانیه ای در این باره، تاکید کرد: انتظار می رفت که محکومیت شدیدتری علیه متهمان اعمال شود زیرا آنها در تلاش برای انجام«جرایم سازمان یافته» در آب های سومالی بودند. وی افزود: دادگاه باید ناخداهای این کشتی ها و ملوان های ایرانی آنها را به احکام سنگین تری مجازات می کردند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که تلاش می کنند به طور غیرقانونید راب های پانتلند ماهیگیری کنند.

پانتلند منطقه‌ای در کشور سومالی است که در سال ۱۹۹۸ اعلام خودمختاری کرده‌است.

ایران هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده است.

پانتلند از مراکز عمده فعالیت‌ دزدان دریایی به شمار می‌رود، اما از زمان استفاده از محافظان مسلح بر روی کشتی‌ها و همچنین برخورد شدید با اقدامات دریایی غیرقانونی، شمار دزدی‌های دریایی کمتر شده است

دیدگاه خود را بیان کنید