حفظ ذخایر آبزیان نیازمند فرهنگ سازی است

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

حفظ ذخایر آبزیان نیازمند فرهنگ سازی است
معاون بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر نیز اظهار داشت: مدیریت حفظ ذخایر آبزیان و کاهش صیدهای غیر مجاز نیازمند فرهنگ سازی و برخوردهای قانونی است
عبدالحسن تنگستانی روز دوشنبه در نشست کارگروه صید و صیادی شهرستان تنگستان افزود: حضور مستمر و موثر دریابانی درفرآیند صیادی سبب پیشگیری از صیدهای غیرمجاز و حفظ ذخایر و افزایش کیفیت صید می شود
وی اضافه کرد: ورود صنایع آلاینده و پساب ها، انجام فعالیت های لرزه نگاری در صیدگاه ها و مناطق حفاظت شده و نوزادگاهی آبزیان از دیگرتهدیدهای جدی ذخایر آبزیان است.

فرماندار تنگستان در این نشست اظهارکرد: مشکلات عمده و اساسی در بخش صیادی این شهرستان وجود دارد که باید در سال های گذشته این امور ساماندهی می شد.

غلامرضا ترک زاده عرضه مطلوب میگو درشهرستان تنگستان را خواستار شد و گفت: به منظور تسهیل و ساماندهی امور عرضه و تقاضا درهمه اسکله های صیادی شهرستان مکان وزمانی معین برای عرضه و فروش مستقیم میگو اعلام شود.

وی اضافه کرد: زمان آغاز و پایان فصل صید میگو و تعیین قیمت آن در شهرستان متاثر از سیاست های استانی است و تابع مصوبات کمیسیون تنظیم بازار استان بوشهرعمل می شود.

ترک زاده بیان کرد: تمهیدات و تدابیر لازم برای نظارت بر ورود و خروج شناورها و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز به صورت مشترک توسط اداره شیلات و فرماندهی دریابانی اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به خسارت های ناشی از صنایع آلاینده به صیادان گفت: به صورت راهبردی این موضوع توسط کارشناسان محیط زیست و شیلات در سطح شهرستان بررسی و راهکارهای علمی و عملی برای پیشنهاد به استان تدوین شود.

رییس اداره شیلات تنگستان گفت: وضعیت ناوگان صیادی در این شهرستان بسیارمطلوب است و حدود 99 درصد از این شناورها با بدنه فایبرگلاس بهینه سازی شده اند.

خلیلی افزود: در فصل صید بیش از دوهزارو 500 نفر صیاد ویکهزارو400 نفر نیزدر فعالیت های مرتبط با حوزه شیلات از جمله صنایع شیلاتی، بازار فروش و حمل ونقل مشغول به فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در بخش دلوار 78 موتور لنج، 244 فروند قایق، هشت تعاونی صیادی و 9 کارخانه فرآوری، یخ سازی و کنسرو سازی و پودر ماهی در حوزه صیادی فعالیت دارند.

خلیلی با بیان این که روش های صید گوشه گیر، ترال و لاندر از شیوه های متداول صیادی درتنگستان است یادآور شد: در سال گذشته هفت هزارو300 تن صید دریایی اعم از ماهی و میگو در این شهرستان انجام شد که از این مقدار 399 تن میگو بوده است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید