15 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان مستعد اجرای پروژه پرورش توام برنج و ماهی است

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

15 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان مستعد اجرای پروژه پرورش توام برنج و ماهی است
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته 15 هزار هکتار از شالیزارهای استان مستعد اجرای پروژه پرورش کشت توام برنج و ماهی است.
ابراهیم بیگتن در نشست آبزی پروری استان افزود: گیلان به دلیل فراهم بودن شرایطی چون آب و هوای مناسب، وجود مراکز تکثیر بچه ماهی، داشتن خریدار و بازار مطمئن بستر مناسبی برای توسعه آبزی پروری است.
وی همچنین اظهارداشت: پروژه کشت توام ماهی و برنج یکی از پروژه های مهم شیلات گیلان است که از 10 سال پیش در این استان اجرا می شود.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: طرح کشت توام برنج و ماهی مزیت های بسیار زیادی دارد بنابراین می طلبد از این ظرفیت به نحو احسن بهره براری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بطور متوسط در هر هکتار شالیزار 10 لیتر سم و 200 کیلوگرم کود شیمیایی استفاده می شود، افزود: با اجرای طرح کشت توام برنج و ماهی این میزان سم و کودشیمیایی به شدت از پروسه تولید خارج خواهد شد.

بیگتن تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته 15 هزار هکتار از شالیزار های استان گیلان مستعد اجرای این پروژه هستند.

وی افزود: در حال حاضر 300 هکتار از شالیزارهای استان در سال زیر کشت توام برنج و ماهی می رود.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: اگر تمامی ظرفیت 15 هزار هکتار شالیزار استان زیر کشت توام برنج و ماهی قرار گیرد 15 هزار تن ماهیان گرم آبی به ارزش اقتصادی هزار میلیارد ریال تولید خواهد شد.

وی افزود: لازمه توسعه کشت توام برنج و ماهی حمایت تسهیلاتی با بهره کم، فرهنگ سازی و ترویج است.

توسعه آبزی پروری دریایی از سیاست های مهم شیلات ایران است

وی با تصریح اینکه قدمت آبزی پروری در گیلان یک قدمت 30 ساله است، گفت: بیشتر مزارع پرورش ماهیان گرم آبی منفرد کشور متعلق به این استان است.

بیگتن اظهارداشت: در حال حاضر هفت هزار و 600 مزرعه پرورش ماهی در کشور وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و 300 مزرعه پرورش ماهیان گرم آبی منفرد در استان گیلان فعال است.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه آبزی پروری دریایی یکی از سیاست های مهم شیلات ایران و گیلان است، اذعان داشت: طرح پایلوت پرورش ماهی در قفس با مشارکت بخش خصوصی در استان اجرا شده است.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: کارشناسان شیلاتی برای پرورش دو گونه ماهی در قفس ( خاویاری و قزل آلا) به نتایج خوبی هم رسیده اند.

وی افزود: در حال حاضر چهار قفس به ظرفیت 40 تن در دریایی خزر نصب و دو مورد تقاضا برای پرورش ماهی در قفس در منطقه چابکسر شهرستان رودسر در دستور کار شیلات استان است.

بیگتن با تصریح اینکه برای توسعه این بخش نیازمند مطالعات تکمیلی برای استقرار قفس ها در دریای خزر است، اظهارداشت: ایجاد و احداث اسکله های پشتیبانی یکی از ضروریات پرورش ماهی در قفس است.

وی همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس در دریا و آب های داخلی را از سیاست های شیلات استان دانست و افزود: این طرح نقش مهمی در ایجاد اشتغال، فرصت شغلی جدید و مناسب در استان های ساحلی دارد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان در ادامه با پیش بینی اینکه امسال 30 قفس در آب های داخلی ( آب بندان ها ) گیلان ایجاد می شود، یادآورشد: سد سفیدرود یکی از ظرفیت های خوب استان برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس است.
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید