وضعیت صید و صیادی در سیستان و بلوچستان نابسامان است

پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
وضعیت صید و صیادی در سیستان و بلوچستان نابسامان است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت : وضعیت صنعت شیلات با توجه به ظرفیت های بسیار سواحل مکران نابسامان است و باید نگاه همه فعالان این بخش بویژه مدیران اجرایی تغییر پیدا کند.
علی اوسط هاشمی' در نشست با فعالان بخش شیلاتی سواحل مکران در کنارک با انتقاد از اینکه در این نشست مشکلات از کوچکترین و اولیه ترین موضوعات تا کلان ترین در حوزه صیادی از سوی فعالان با دغدغه و نگرانی طرح شده است افزود: این وضعیت نشاندهند این است نیازمند بازنگری جدی در نوع نگاه و مدیریت باید انجام شود، نباید در گونه نشست ها شاهد باشیم فعالان از رنج و مشکلات خود در بخش ها، حتی نیازها و مسایل اولیه خود سخن بگویند.
در این نشست که با حضور نماینده مردم چابهار ، کنارک ، نیکشهر و قصرقند در مجس شورای اسلامی ، معاونان استاندار و فرمانداران چابهار و کنارک و جمعی از مدیران کل استان و همچنین فعالان بخش خصوصی صید و صیادی برگزار شد ؛ مباحث مختلفی در خصوص مشکلات جاری این صنعت ارایه شده که کثرت آنها و بویژه اشاره به اولیه ترین مباحث از جمله مشکلات در تامین مواد غذایی ، سوخت ، گاز ، برق و... باعث شد استاندار از شرایط موجود این صنعت در استان انتقادات صریحی مطرح کند.

استاندار با بیان اینکه این وضع نشاندهنده اوضاع نابسامان صنعت شیلات است و شاید بیشتر مشکلات ناشی از عملکرد دولت قبلی است تاکید کرد : باید نقد جدی بر عملکرد متولیان داشته باشیم و به وسعت ساحل و عمق آب های دریای آزاد و ظرفیت هایی که تا آفریقا در اختیار ماست به فکر کسب و کار باشیم و متوقف بر شیوه های سنتی موجود در مدیریت و صید و صیادی نباشیم.

هاشمی تصریح کرد: وضعیت فعلی صید و صیادی ما ، در حد صید و صیادی در داخل یک رودخانه است و این شایسته این سفره پر نعمت خدادادی نیست و در حقیقت به نوعی کفران نعمت و ناسپاسی از لطف و عنایت خداوندگار در عطای این ظرفیت های خدادادی به ماست.

وی با اشاره به اینکه در گزارش ها و آمارهای ارایه شده اعلام می شود که هم اینک از نظر صید و صیادی در استان سیستان و بلوچستان یک چهارم صید کشور بهره برداری می شود تصریح کرد : اگر این اعداد و ارقام صحیح است پس چرا این استان به عنوان یکی از قطب های صید و صیادی و شیلاتی کشور همچون استان هرمزگان نیست.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان ظرفیت های بی کران صید و صیادی که ناشی از دسترسی این استان به سواحل اقیانوسی و آب های آزاد جهان است خاطر نشان کرد: باید سند جامع و کامل صنعت شیلات در استان تهیه و آماده شود و به همین منظور میز توسعه سند شیلات در استانداری ایجاد شده است و تا مادامیکه سندی جامع و آینده نگر در این حوزه آماده نشود برغم اینکه تاکنون فعالیت ها و پیگیری های مختلفی در سطح استان و ملی انجام شده است ، اقدامات بعدی انجام نخواهد شد.

وی تصریح کرد : برای رسیدن به جایگاه مناسب و متناسب با ظرفیت های باید برنامه ریزی و کلان نگری و تغییر نگاه ها از در همه فعالان و بویژه مدیران اجرایی بوجود آید وگرنه با این وضع صید و صیادی سنتی به جایی نمی رسیم و مشکلات نیز در همین وضع باقی خواهد ماند
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید