تولید پروبیوتیک‌های بومی در گیلان

چهار‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

تولید پروبیوتیک‌های بومی در گیلان
رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر از تولید پروبیوتیک‌های بومی ماهیان خاویاری و قزل‌آلا به منظور ارتقای ایمنی در آبزیان خبر داد
محمود بهمنی ظهر امروز در نمایشگاه پژوهش گیلان اظهار کرد: آبزیان پرورشی از سطح ایمنی کافی برخوردار نبوده و همواره در معرض انواع بیماری‌های عفونی هستند.
وی آبزیان پرورشی را نیازمند تدابیر لازم در پیشگیری و درمان عنوان کرد و افزود: بهره‌گیری از پروبیوتیک‌ها می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مناسب به منظور تقویت سیستم ایمنی و محک رشد آنها باشد.
به گفته بهمنی، استفاده از پروبیوتیک‌ها از عوامل رقابتی با عوامل بیماری‌زا در پرورش آبزیان در سال‌های اخیر متداول شده است.
رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر با بیان اینکه باکتری‌های اسید لاکتیک با نام تجاری میکروزیست توسط متخصصان این موسسه و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از روده ماهیان خاویاری و قزل‌آلای بومی کشور استخراج شده است، تصریح کرد: باکتری‌های مذکور پس از شناسایی مولکولی و تحقیقات گسترده آزمایشگاهی و مزرعه‌ای به صورت پودر قابل مصرف برای نخستین بار در کشور تولید انبوه شده است.

وی به عملکرد پروبیوتیک اشاره کرد و گفت: محصول مذکور از طریق تاثیر بر ایمنی غیر اختصاصی ماهی موجب افزایش فعالیت فاگوسیتوزیس و افزایش ماکرومولکول‌های پروتئینی موجود در ترشح موکوسی دستگاه گوارش، پوست و آب‌شش‌ها شده و در نتیجه موجب بهبود مقاومت جانور در برابر عوامل بیماری می‌شود.

بهمنی عملکرد پروبیوتک را سبب کاهش سطح استرس و بهبود متابولیسم جانور خواند و بیان کرد: عملکرد پروبیوتیک افزایش شاخص‌های رشد در آبزی را به‌دنبال دارد.

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر با اشاره به نتایج مصرف پروبیوتیک بومی، یادآور شد: تقویت سیستم ایمنی، تعادل فلور میکروبی روده، بهبود ضریب تبدیل غذایی، افزایش وزن نهایی، کاهش تلفات و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های رایج آبزیان از نتایج مصرف پروبیوتیک بومی در آبزیان است.

وی به نتایج مطالعه پروبیوتیک‌های بومی در تاسماهی ایرانی و سیبری اشاره کرد و گفت: در پایان 56 روز در گونه‌های تاسماهی ایرانی و سیبری نشان داد که شاخص‌های ایمنی و ایمنوگلوبولین و همچنین فاکتورهای رشد ضریب تبدیل غذایی، شاخص رشد ویژه، ضریب کارآیی پروتئین و درصد افزایش وزن در گروه‌های مورد تغذیه با پروبیوتیک بهبود داشته و سبب افزایش ایمنی و سلامت ماهیان شده است.

بهمنی با بررسی نتایج مطالعه پروبیوتیک بومی در ماهی قزل‌آلا، خاطرنشان کرد: در پایان 56 روز تغذیه با پروبیوتیک بومی نشان داد که وزن نهایی ضریب تبدیل غذایی لیزوزیم و میزان ایمنوگلوبولین نسبت به گروه شاهد مطلوب‌تر و معنادار بوده است
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید