دستور استاندار کردستان برای پیگیری وضعیت دریاچه گلبلاغ بیجار

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

دستور استاندار کردستان برای پیگیری وضعیت دریاچه گلبلاغ بیجار
در پی انتشار خبری تحت‌عنوان «دریاچه‌ی گلبلاغ بیجار در یک قدمی مرگ» استاندار کردستان دستور پیگیری وضعیت این دریاچه را صادر کرد.
«عبدالمحمد زاهدی» در پی انتشار خبری در ارتباط با وضعیت بحرانی دریاچه‌ی گلبلاغ بیجار به مشاور و مدیرکل حوزه‌ی استاندار دستور داد در خصوص بررسی وضعیت این دریاچه در اسرع وقت گزارشی تهیه کرده و زمینه‌ی اقدامات لازم برای احیای آن را فراهم کنند.
سد گلبلاغ در 15 کیلومتری جنوب شهر بیجار واقع شده است. این سد برروی رود اوزن دره(از سرشاخه‌های قزل‌اوزن) قرار گرفته است، عمق متوسط دریاچه 7 متر و حداکثر آن تا 25 متر است.

این دریاچه در سال 1385 برای نخستین بار به میزان 300 هزار قطعه بچه ماهی کپور ماهیان، ماهی‌دار شد و بهره‌برداری شیلاتی از این دریاچه از سال 1386 به بعد توسط تعاونی صیادی آغاز شد.

طی نمونه‌برداری امسال که در اردیبهشت، خرداد و مرداد انجام شد، حجم مخزن آب دریاچه بترتیب حدود 3.68، 1.8و 0.4 میلیون مترمکعب تخمین زده شد و از اواسط اردیبهشت امسال تاکنون حدود 9 برابر کاهش یافته است.

این دریاچه با توجه اهمیت زیست محیطی، کشاورزی، شیلات و توریسم دارای شرایط خاصی در منطقه و استان است و هرگونه اختلال و آشفتگی در این اکوسیستم آبی نتایج زیانباری را به بار می‌آورد
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید