سردرگمی بوشهریها بین میگوی 20 هزار تومانی

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

سردرگمی بوشهریها بین میگوی 20 هزار تومانی
روند افزایشی قیمت میگو باعث شده بسیاری از خانواده ها که انتظار داشتند با گذشت هفته های نخست فصل صید این آبزی به خرید آن اقدام کنند، دچار سردرگمی شده و سفره خود را خالی از میگو ببینند.
هفته گذشته مدیرکل شیلات بوشهر از تعیین نرخ مصوب 10، 18 و 20 هزارتومانی به ترتیب برای میگوی ریز، متوسط و درشت برای عرضه روی اسکله ها خبر داد.
همچنین کارگروه کنترل بازار به ریاست استاندار نیز مصوب کرد 30 درصد میزان صید هر شناور با نرخ مصوب در اسکله ها به مردم عرضه شده و مابقی با قیمت های توافقی فروخته شود.
اما با گذشت یک هفته از اجرای این مصوبه، بسیاری از شهروندان نسبت به روند اجرای آن گلایه مند بوده و می گویند: چندین بار به اسکله ها مراجعه کرده تا میگو با نرخ مصوب خریداری کنند، اما به دلیل ضعف نظارت ها، دست خالی برگشته اند.
آنها ادامه می دهند: در اغلب اسکله ها به دلیل ازدحام جمعیت، قبل از بازگشت شناورها متقاضیان خرید میگو با نرخ مصوب نام نویسی می کنند، اما 30 درصد تعیین شده تنها نصیب بخشی از افراد شده و مابقی باید سراغ لنج های دیگر رفته یا اگر میگویی مانده باشد، با قیمت های بالاتر خریداری کنند.

به گفته آنها، با وجود آنکه به هر نفر 10 کیلوگرم میگو با نرخ مصوب داده می شود، اما در برخی اسکله ها بعضا صاحبان شناورها مدعی هستند افرادی زودتر نام نویسی کرده و عملا حق بسیاری از شهروندانی که ساعت ها در انتظار خرید میگو بوده اند تضییع می شود.

این شهروندان اضافه کردند: همچنین با وجود آنکه انتظار می رفت توزیع میگو با نرخ مصوب روی اسکله ها منجر به تعدیل قیمت این آبزی در بازار شود، اما به دلیل عدم برنامه ریزی و نظارت دستگاههای متولی، عملا چنین اتفاقی رخ نداده و هرچه جلوتر می رویم، قیمت میگو گرانتر می شود، طوری که اکنون بین 25 تا 30 هزارتومان در بازار درحال عرضه است.
این شهروندان اختصاص 30 درصد میزان صید هر شناورها برای فروش با نرخ مصوب را با ناکافی می دانند و می گویند: تازه این رقم براساس اظهارات صاحب شناور تعیین شده که می تواند دقیق نباشد، ضمن اینکه در واکنش به اعتراض شهروندانی که پس از ساعت ها انتظار برای خرید میگو با نرخ مصوب، دست خالی برمی گردند، بازرسان شیلات و صاحبان لنج ها کاهش صید در سالجاری را بهانه می کنند.

آنها تاکید می کنند: نبود نظارت دقیق از سوی دستگاههای مسئول در استان و عدم اجرای دقیق مصوبه کارگروه کنترل بازار استان باعث افزایش روز به روز قیمت میگو شده و عملا قدرت خرید بسیاری از خانوار را کم و سفره آنها را از میگو خالی کرده است.

مدیرکل شیلات: نرخ مصوب و سهمیه 30 درصدی درحال اجراست
مدیرکل شیلات بوشهر اما عقیده دیگری دارد و می گوید: اختصاص 30 درصد میزان صید میگو برای فروش با نرخ مصوب کارشناسی بوده و اگر افراد تکراری در اسکله ها حضور نیافته و اقدام به خرید نکنند، اغلب خانوار می توانند میگو با نرخ مصوب تهیه کنند.

محمدحسین بهمنیاری با بیان اینکه مکانیزمی برای مشخص کردن خریداران تکراری میگو با نرخ مصوب نداریم، افزود: تنها راهکار موجود این بود که از سهمیه 30 درصدی صید هر شناور تنها 10 کیلو به هر خریدار فروخته شود که بازهم در برخی اسکله ها نظیر جلالی که حضور مردم بیشتر است، مشکلاتی داشته ایم، اما در اغلب نقاط استان نظیر گناوه، تنگستان و دیر این مصوبه با مشکل کمتری در حال اجراست.
وی همچنین درباره اینکه اخیرا مدیرعامل تعاونی صیادان استان خرید و احتکار میگو توسط برخی شرکت های عمل آوری را دلیل گرانتر شدن قیمت این آبزی دانسته، گفت: بسته بندی و صادرات میگو یکی از مزیت های درآمدزایی و اشتغال آفرینی استان ماست، بنابراین نمی توان چنین مسئله ای را احتکار میگو دانست.

بهمنیاری درباره این سوال که با افزایش روزافزون قیمت میگو در بازار بوشهر، پیش بینی شما از این روند چیست؟ گفت: با کاهش میزان صید نسبت به سال گذشته، قیمت میگو نیز افزایش می یابد، اما اگر افراد تکراری در صف خرید میگو با نرخ مصوب قرار نگیرند، پیش بینی می شود بخش عمده ای از مردم امکان تهیه میگو با نرخ مصوب را داشته باشند.
منبع : خلیج فارس

دیدگاه خود را بیان کنید