ناکامی سدها در تحقق منافع پیش بینی شده

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

ناکامی سدها در تحقق منافع پیش بینی شده
مدیر کل آموزش همگانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سدها عملکرد اقتصادی ضعیفی دارند و در تحقق منافع پیش بینی شده ناکام بودند
محمد درویش، مدیر کل آموزش همگانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مطابق برنامه پنج ساله پنجم باید راندمان آب از 30 درصد به 40 درصد افزایش می یافت که به دلیل عدم تأمین اعتبار کافی این اتفاق رخ نداده است.
وی با بیان اینکه سدها مهمترین نشانه خشکسالی مدیریتی در ایران هستند، خاطرنشان کرد: خشکسالی مدیریتی خطرناک تر از خشکسالی طبیعی است.
درویش با اشاره به شش چالش سدسازی اعلام شده از سوی کمیسیون جهانی سدها اظهار داشت: هزینه های اجتماعی سدها خانمان برانداز است. همچنین سدها گازهای گلخانه ای زیادی منتشر می کنند.

درویش با بیان اینکه سدها عملکرد اقتصادی ضعیفی دارند، ادامه داد: سدها در تحقق منافع پیش بینی شده ناکام بودند.

وی با بیان اینکه راه حل های دیگری نیز وجود دارد اما اهمیت یکسانی به آنها داده نمی شود، افزود: تعصب ورزی نسبت به سدهای بزرگ نیز مشاهده می شود.

مدیر کل آموزش همگانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سه هزار میلیارد تومان هزینه احداث سد گتوند در استان خوزستان شده است، تصریح کرد: پس از بررسی های اخیر مشخص شده این سد بر روی گنبد نمکی احداث شده بنابراین شوری رود کارون وجود دارد.

وی افزود: 640 میلیارد تومان تومان برای انتقال خط لوله انتقال نمک به خلیج فارس باید هزینه شود تا با بحران در این منطقه مواجه نشویم.

درویش با بیان اینکه سدها سبب تخریب سکونتگاه بیش از 70 میلیون انسان در دنیا شده است، اذعان داشت: تخریب زیستگاه های انسانی در البرز، زاگرس و ارسباران قابل تأمل است.

این مسئول با اشاره به هزینه های هنگفت سدسازی اذعان داشت: همه این هزینه ها به بهانه تقویت بخش کشاورزی و تولید غذا پرداخت می شود در حالی که اگر اولویت نخست کشور تولید غذا هم باشد باید ابتدا بهره روی و راندمان آب را افزایش دهیم.

درویش با بیان اینکه اخیرا شاهد کلنگ زنی سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتونی جهان با اعتبار 3500 میلیارد تومان بوده ایم، اذعان داشت: این در حالی است که با وجود وقوع آتش سوزی های مکرر در جنگل های کشور به دلیل نداشتن امکانات مناسب نتوانسته ایم به خوبی این آتش سوزی ها را مهار کنیم.

مدیر کل آموزش همگانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آخرین آتش سوزی در پارک ملی گلستان دیروز مهار شده است و این پنجاه و یکمین آتش سوزی در پنج ماهه اول سال جاری است که در آن 40 هزار هکتار از این جنگل در این آتش سوزی نابوده شده است زیرا وظیفه اطفاء حریق هوایی نداریم.

درویش اذعان داشت: وقتی می توانیم گران ترین سدهای جهان را بسازیم به دلیل نداشتن پول خرید و نگهداری وسیله اطفای حریق هوایی باید خسارات جبران ناپذیری به جنگل های طبیعی کشور وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 700 تریلیون ریال در بخش آب کشور سرمایه گذاری شده و هم اکنون اعتبارات سالانه این بخش به بیش از 45 تریلیون ریال می رسد.

درویش با طرح این سوال که چرا به سمت آبتوانداری نرفته ایم، تصریح کرد: منفی بودن طراز 80 درصد آبتوان های کشور و عملکرد رو به نقصان میزان تخلیه از واحد چاه که در فاصله سال های 55 تا 79 حدود 40 درصد کاهش را نشان می دهد و این در حالی است که سازمان جهانی آب به مقوله آبتوانداری اهمیت زیادی قایل است و حتی در این زمینه ایران را نیز به عنوان کشور برجسته در این حوزه مورد تقدیر قرار داده است.

وی با اشاره به اهمیت گسترش آبتوانداری در ایران و تاثیر مثبت آن در افزایش بهره وری آب و افزایش منابع آبی کشور تاکید کرد: خودسوزی زمین در چهارمحال بختیاری، نشست 5 میلی متری زمین در دریاچه پریشان و موارد مشابه در کشور همه بیانگر وجود بحران در حوزه آب است.

درویش با بیان اینکه وسوسه "حریم ها" کشور را بدبخت کرده است، اظهار داشت: سدسازی 30 درصد آبزیان آب شیرین را برای همیشه نابود کرده است.

وی با بیان اینکه فهم اکولوژیک از دوران مدرسه برای افراد جامعه تدوین شود، تاکید کرد: امروز باید بررسی کنیم چرا پرمصرف ترین صنایع در استان هایی که با بحران خشکسالی مواجه اند احداث شده و چرا برای مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی موضوع فرهنگسازی و آموزش را از دوران مدرسه به فرزندانمان نیاموخته ایم
منبع : خبرگزاری شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید