آبزي پروري مهم‌ترين راهکار براي افزايش ذخائر دريايي

چهار‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

آبزي پروري مهم‌ترين راهکار براي افزايش ذخائر دريايي
استان بوشهر با ظرفیت‌های بسیار زیاد برای توسعه مزارع پرورش میگو ،زمینه بسیار مساعدی برای تولید آبزیان است که ضمن تامین نیاز مواد پروتئینی دریایی زمینه مناسبی برای حفظ ذخائر آبزیان فراهم می‌کند
استان بوشهر دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم پرورش میگو است به‌گونه‌ای که در سه هزار هکتار از اراضی ساحلی استان بوشهر 10هزار تن میگو تولید می‌شود و نقش موثری در افزایش تولید ناخالص ملی، درآمد ارزی و تامین میگوی مورد نیاز کشور دارد.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: همه دنیا برای حفظ ذخائر به تثبیت ذخائردریایی اقدام کرده و از سال 1990 تاکنون ذخائر دریایی دنیا روی 90 میلیون تن ثابت مانده و بهترین راهکار، آبزی پروری است
خسرو آیین جمشید با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری و تولید در اراضی پرورشی مقرون به صرفه‌تر از صید و صیادی است ،افزود: در صید و صیادی میزان صید بر حسب ذخائر آبزیان در زیستگاهها است اما در پرورش آبزیان میزان تولید با برنامه ریزی و طراحی‌های ارتباط دارد.
استان بوشهر بیش از 700 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد و همین موضوع یکی از مهمترین قابلیت‌های استان بوشهر برای تولید آبزیان - پرورش و صید و صیادی- فراهم کرده است.
بخش قابل توجهی از مردم استان بوشهر از طریق تولید و فروش آبزیان تامین معیشت می‌کنند که صید و صیادی میگو و ماهی و دیگر آبزیان و پرورش ماهی و میگو و فروش و بسته‌بندی و صادرات این آبزیان را می‌توان به مشاغل مرتبط با آبزیان ذکر کرد.
به اعتقاد معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات استان بوشهر طول و وزن ماهیان در آبهای خلیج فارس به سبب صید بی رویه کاهش یافته است که زنگ خطری برای ذخائر آبزیان محسوب می‌شود.
عبدالحسن تنگستانی اظهار داشت : در سال های اخیر به ویژه 10 سال گذشته طول و عرض انواع گونه‌های صید کاهش یافته و طول ماهی شیر از 7و 8 کیلو به زیر 5 کیلوگرم رسیده که علت اصلی ان هم صید بی رویه در زیستگاههای آبزیان وعدم فرصت رشد کافی به آبزیان است.
وی با بیان اینکه به زیستگاههای آبزیان صدمات فراوانی وارد شده است ، افزود : علت کاهش ذخائر صید غیر مجاز ترال آسیب به زیستگاه آبزیان و زیستگاه های مصنوعی ، افزایش تلاش صیادی در سال های اخیر، افزایش ادوات صید ، رعایت نشدن فصول صید ، آلودگی‌های نفتی ، سموم کشاورزی و پساب‌های خانگی و صنعتی است
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید