میزان تجمع آلاینده‌ها در بافت خوراکی ماهیان تالاب انزلی بررسی می‌شود

چهار‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید


باشگاه خبرنگاران، آلودگی فزاینده منابع آبی به انواع پساب‌ها و تاثیر آن بر آبزیان از یک سو و معرفی ماهی به عنوان غذای سلامت از سوی دیگر به دغدغه دائم گیلانیان که عمده سبد کالای مصرفی‌شان را ماهیان مختلف تشکیل می‌دهد، تبدیل شده است. اینکه ماهی دریا را بخوریم یا نه؟ ماهی تالابی قابل مصرف است یا خیر؟ منشا د.د.ت گزارش شده در برخی آبزیان کجاست؟ سوالاتی است که مدتهاست در گیلان دهان به دهان می‌گردد و در جستجوی پاسخ واقعی است.
مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان گیلان وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در نظر دارد به منظور تحقیق و مطالعه جامع و اصولی روی گروه هدفی شامل 10 گونه مشهور و پرطرفدار ماهیان تالابی، پروژه‌ای مطالعاتی را با عنوان بررسی میزان تجمع آلاینده‌های فلزات سنگین، سموم کشاورزی و هیدروکربن‌های نفتی در بافت خوراکی ماهیان صید شده در تالاب انزلی اجرا کند.
«علی‌اصغر خانی‌پور»، رییس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان و مدیر این پروژه ضمن تاکید بر فعالیت‌های این مرکز بر تضمین سلامت ماهی مصرفی و فرآورده‌های آن در گیلان در کنار اشاعه آبزی مصرفی گفت: در این تحقیق دو فاکتور مهم درجه سمیت و میزان تجمع مواد آلاینده در بافت خوراکی ماهیانی چون ماهی سفید، اردک ماهی، کپور تالابی، کاراس، سیاه کولی، شاه کولی، لای ماهی، سوف حاجی طرخان و... بررسی می‌شود.
وی اضافه کرد: بررسی و نمونه گیری‌ها در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان در چهار منطقه تعیین شده مشتمل بر منطقه سیاه کشیم، شیجان، تالاب مرکزی و آبکنار انجام خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فرآوری آبزیان کشور تاکید کرد: پس از خاتمه این پروژه چنانچه گزارش‌ها حاکی از میزان تجمع موادآلاینده سمی در بعضی گونه‌ها با برخی مناطق در حد خطر یا بیش از حد مجاز باشد، مراتب به منظور حفظ سلامت تغذیه‌ای مردم اطلاع‌رسانی می‌شود تا تصمیم گیری دقیق برای اعمال محدودیت یا ممنوعیت صید از سوی مدیران اجرایی انجام و ابلاغ شود.
وی افزود: این پروژه با حمایت استانداری گیلان و همکاری پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور و اداره کل شیلات و اداره کل محیط زیست گیلان انجام می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید