همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
به گزارش رویداد ، راه ارتباطی کنارک – کاروان – جاسک بین استان هرمزگان با یک میلیون و 200 هزار نفر و استان سیستان و بلوچستان با دو میلیون نفر جمعیت، 303 کیلومتر طول دارد و ادامه آن به میناب و بندرعباس میرسد که در مجموع طول کل آن تا بندرعباس 630 کیلومتر است.
به منظور دسترسی به بنادر چابهار، جاسک و بندرعباس و دسترسی به تمام سواحل دریای عمان، کمک به ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی، محصولات کشاورزی، شیلات جنوب و همچنین از نظر نظامی و امنیتی این محور بسیار حائز اهمیت است.
165 کیلومتر از این راه در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که از مسیر روستای سندسر، شهربالا، منطقه غریبآباد، جهلو، بندینی جدید، روستای احمدآباد و روستای کهیر میگذرد و در حدود 30 کیلومتر مسیر در مناطق کوهستانی و بقیه در دشت واقع شدهاند.
در طول این مسیر پلهای بزرگ کاروان، رابچ، زرآباد، بندینی، بیر، کهیر و سرگان قرار دارد این راه در انتها به سه راهی کنارک میرسد که در آنجا با یک تقاطع غیر همسطح به محور چابهار-نیکشهر- ایرانشهر متصل میشود.
بندر چابهار به لحاظ موقعیت سوقالجیشی خود در منطقه، نیازمند بهرهمندی از یکسری زیرساختها و امکانات توسعهای است و با توجه به ظرفیتهای موجود در منطقه، راه دسترسی و یا به عبارتی مسیر ترانزیتی به دلیل موقعیت خاص این بندر، از مهمترین فاکتورهای کلیدی به شمار میآید.
این در حالی است که جاده ترانزیتی چابهار- میلک هم اکنون فعال بوده و بخشی از کریدور جنوب به شمال را با هدف استفاده از بازار افغانستان و اتصال آن به آبهای آزاد تشکیل داده، اما به دلیل اهمیت فراوان سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، ایجاد مسیر چابهار - کنارک - جاسک و اتصال دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان در امتداد سواحل جنوبی کشور که از سوی مقام معظم رهبری در سفر معظمله به استان هرمزگان مورد تأکید قرار گرفته و مصوب شد.
برآورد 235 میلیارد تومان اعتبار برای محور چابهار - کنارک - جاسک
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار فارس ابراز داشت: پروژه ایجاد مسیر چابهار - کنارک - جاسک از مهرماه سال 1387 آغاز و اعتبار کلی آن 235 میلیارد تومان برآورد شده که تا کنون 185 میلیارد تومان قرارداد منعقد و 100 میلیارد تومان هزینه شده است.
ایوب کرد افزود: با حسابی ساده، هزینه ماهیانه اجرای این پروژه معادل یک میلیارد و 600 میلیون تومان است که این رقم دو برابر کل هزینههای عمرانی شهرستان کنارک در بخش راه است و با توجه به مسیر فعلی دسترسی چابهار از طریق ایرانشهر - بم- جیرفت- بندر عباس به طول هزار و 135 کیلومتر در صورت احداث و تکمیل محور جدید 530 کیلومتر کوتاهتر خواهد بود.
وی ادامه داد: این امر موجب تسهیل ترانزیت زمینی کالا از چابهار به بندرعباس، توسعه مناطق همجوار، اقتدار استراتژی نظامی و در دست داشتن ابتکار عمل در منطقه، کاهش تلفات جانی مردم منطقه در زمان سیلابها، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از طریق ناوگان حمل و نقل در مسیر ایمن خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بدیهی است احداث چنین مسیری با مشکلاتی نیز روبهرو باشد این مشکلات با توجه به وضعیت موجود در منطقه گاهاً خاص و منحصر به همان جا است که در این مورد خاص وضعیت اعتباری، عدم همکاری مردم در تملک اراضی بایر و خشک، عدم همکاری ارگانهای دولتی از این دست است.
محور چابهر - کنارک - جاسک جزو طرحهای مهرماندگار جنوب استان است
کرد ادامه داد: با توجه به پیشرفت فیزیکی 39 درصدی و اینکه این پروژه از پروژههای مهر ماندگار جنوب استان سیستان و بلوچستان است تا کنون تنها 19 درصد پیشرفت ریالی داشته که خود جای تأمل دارد و همکاری بیشتری را طلب میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان اذعان داشت: هفت دستگاه پل بزرگ با دهانهای 20 متری و 165 کیلومتر از طول این محور در قالب چهار قطعه شامل قطعه یک به طول 54 کیلومتر با 25 درصد پیشرفت فیزیکی، قطعه دو با 25 کیلومتر طول و 10 درصد پیشرفت فیزیکی، قطعه چهار با 52 کیلومتر طول و 15 درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه سه به طول 36 کیلومتر که به دلیل شرایط بد جوی و منطقهای با عدم استقبال پیمانکار از فراخوان مناقصات روبهرو شده که در حال اجرا است.
این مسئول متذکر شد: از مجموع هفت دستگاه پل موجود در طول مسیر تا کنون عملیات احداث پلهای کهیر، سرکان، بیردف و بندینی به اتمام رسیده، پل رابچ با 87 درصد پیشرفت فیزیکی و پل کاروان با قطعه یک محور کنارک - جاسک در قالب یک قرارداد در حال انجام است.
احداث این محور از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در استان هرمزگان و آرزوی چندین ساله مردم محروم منطقه است که میتواند سهم بسزایی در تغییر چهره منطقه به عنوان یکی از اصلیترین زیرساختها داشته باشد، واضح است چنین پروژهای با حجم کار بالا در سطح منطقهای بسیار وسیع و مهم تلاش تیمی دقیق و هماهنگی، پشتیبانی، اجرا و نظارت را میطلبد و امید آن میرود دست اندرکاران با درک صحیح از تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به تسریع و اختصاص اعتبارات لازم احداث محور چابهار- بندر عباس اهتمام خود را در تکمیل این پروژه به کار بندند.