تالاب زریوار مریوان ثبت جهانی می شود

پنج‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


مدیر کل حفاظت و محیط زیست کردستان اظهار داشت: تالاب زریوار واقع در شهرستان مریوان از استان کردستان، با موافقت کنوانسیون رامسر طی چند روز آینده ثبت جهانی می‌شود.
ناصح قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از سنندج با بیان اینکه در سال جاری اقدامات موثری برای احیاء کردن دریاچه زریوار صورت گرفته است، تصریح کرد: پس از سال‌ها رایزنی‌های مختلف برای نجات دریاچه زریوار، اقداماتی بسیار خوبی انجام شده که در طول ۳۰ سال اخیر کم نظیر است.
وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، نظرات مثبت سازمان‌های جهانی و بین‌المللی محیط زیست برای به ثبت رساندن این دریاچه به تالاب اعلام شده که امیدوارم طی چند روز آینده با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان، زریوار به فهرست تالاب‌های بین المللی اضافه شود.
قادری هدف از تبدیل دریاچه به تالاب را، حفاظت از تنوع زیستی، حذف یا کاهش سیستمی تهدیدات و احیا و پایداری ارزشهای طبیعی تالاب برای انتفاع نسل فعلی و نسلهای آتی عنوان کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: با تبدیل شدن دریاچه زریوار مریوان به تالاب، علاوه برحفاظت از آن، زمینه رشد و ارتقاء تالاب فراهم و ارزش و اعتبار آن در سطح جهان، به عنوان میراث بین المللی دوچندان می‌شود.
قادری در پایان یادآور شد: تالاب زریوار مریوان تنها به مردم کردستان و ایران تعلق ندارد بلکه باید در سطح بین المللی و جهانی دیده شود.
دریاچه زریوار در سه کیلومتری شمال باختری مریوان قرار داد که آب آن از ۶۰۰ تا ۷۰۰ چشمه خودجوش کف آن و نزولات جوی تامین می‌شود.
این دریاچه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی و اقلیمی، نه تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی در سطح کشور بلکه نماد معرفی استان کردستان شمار می‌رود.
وجود دریاچه زریوار در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌ها مختلف درختان جنگلی، سرزمین باشکوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم‌ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.
وجه تسمیه زریوار و زریبار که هر دو در منطقه متداول است، به واژه «زری» که در زبان کردی به معنی دریاچه است باز می‌گردد و پسوند «وار» و «بار» پسوند تشبیهی و زریبار یا زریوار به معنی دریاچه وار است.
دریاچه زریوار به دلیل نیزارهای اطراف و همچنین انواع گیاهان آبزی و حاشیه‌ای از جمله بارهنگ آبی، هزاران نی، نیلوفر آبی، نی، لویی، جگن، بزواش، نعناع و گندمیان، زیستگاه مناسبی برای انواع جانداران از جمله ماهیان، پرندگان و پستانداران می‌باشد.
در حال حاضر ۹۷ گونه پرنده بومی و مهاجر، ۳۲ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ گونه ماهی و ۱۰۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است

دیدگاه خود را بیان کنید