هشت درصد كل آبسنگ هاي مرجاني دنيا در خليج فارس قرار دارد

چهار‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


ايرنا، عبدالرضا كرباسي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: جنوب كشور از لحاظ دارا بودن دو پهنه آبي وسيع خليج فارس و درياي عمان از اهميت زيادي برخوردار است. خليج فارس داراي بيش از ۵۰۰ گونه ماهي و درياي عمان به طور مشترك با خليج فارس داراي ۱۰۰۰ گونه ماهي است، جنگل هاي حرا و پستانداراني همچون دلفين و كوسه از ديگر ذخاير زيست محيطي مهم خليج فارس است.
وي تاكيد كرد: خليج فارس با وجود تمام ذخاير دريايي همواره در معرض انواع آلودگي ها قرار دارد.سالانه يك ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه نفت وارد خليج فارس مي شود وحدود ۵۰ هزار كشتي از تنگه هرمز وارد اين پهنه آبي مي شود.از اين تعداد ۱۷ هزار كشتي نفتكش است.
كرباسي گفت: بر اساس تفاهم نامه هاي بين المللي كشتي ها به فناوري هاي پيشرفته مجهز شدند و ديگر آب توازن آنها( آب توازن كشتي آبي است كه براي ايجاد تعادل كشتي براي لنگرانداختن تخليه مي شود) وارد دريا نمي شود ولي با اين وجود ۳۰ درصد كشتي ها از سيستم هاي قديمي استفاده مي كنند كه منجر به ورود نفت و انواع گونه هاي غيربومي به خليج فارس مي شوند.
وي افزود: مساله ديگر وجود چاه هاي نفتي در خليج فارس است كه در صورت بروز حادثه در آنها نفت وارد خليج فارس مي شود.براي جلوگيري از بروز چنين حوادثي بايد چاه هاي نفت بهينه سازي شوند كه اين كار نيازمند نصب شير مخصوصي است.
كرباسي ادامه داد: چرخش آب خليج فارس هر چهار سال يك بار انجام مي شود و آبهاي خليج فارس به درياي عمان و از آنجا به آبهاي آزاد وارد مي شود بدين شكل آلودگي ها نيز پخش مي شود .
وي گفت: دماي آب خليج فارس در ۱۷ سال گذشته حدود دو درجه گرمتر شده است كه اين امر موجب كاهش اكسيژن، سفيد شدگي مرجان ها و مرگ و مير ماهيان مي شود.
معاون محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: بر اساس بند ب ماده ۱۵۹ قانون ، وزارت نفت مكلف به پايش زيست محيطي در خليج فارس و درياي عمان است، اين مصوبه در فروردين ماه ۱۳۹۱ مورد تاكيد مجدد هيات دولت قرار گرفت اما متاسفانه وزارت نفت تاكنون به تعهد خود در اين زمينه عمل نكرده است.
وي ادامه داد: بر اساس اين مصوبه مقرر شد ۳۰ميليون دلار از منابع ارزي وزارت نفت براي تهيه و نصب دستگاه هاي پايش استفاده شود كه تاكنون هيچ گونه اقدام عملي در اين زمينه از سوي اين وزارتخانه انجام نشده است . اكنون وزارت نفت بعدازگذشت ۱۵ ماه مدعي شده است كه تصميم دارد دو دستگاه پايش را به صورت آزمايشي خريداري كند و اگر نتيجه مورد نياز حاصل شد اقدام به خريد بقيه دستگاه ها خواهد كرد.
كرباسي در ادامه درمورد استحصال زمين در جنوب كشور گفت: بر اساس قوانين بين المللي ساخت و ساز در درياها آزاد است و اكنون اين كار هم از سوي ايران و هم كشورهاي عربي در حال انجام است اما حفظ محيط زيست بايد دراين ساخت وسازها مورد توجه قرارگيرد.
وي افزود: البته ايران نيازي به ساخت جزاير مصنوعي ندارد زيرا ايران داراي جزاير زيادي در خليج فارس است اما كشورهاي عربي به ساخت جزاير مصنوعي اقدام كرده اند و آسيب هاي زيادي را به محيط زيست دريايي وارد مي كنند.
كرباسي اظهار داشت: اين نوع ساخت و سازها موجب به هم خوردن جريان هيدروليكي جريان آب مي شود بنابراين در خروج آلودگي خليج فارس تاخير ايجاد مي شود. همچنين كدورت آب، كاهش اكسيژن، كاهش نور، ته نشين شدن رسوبات و در نهايت مرگ و مير آبزيان از ديگر عوارض اين ساخت و سازهاست.
كرباسي يادآور شد : تخليه فاضلاب انساني هم از ديگر مشكلات زيست محيطي خليج فارس است و با افزايش جمعيت در حاشيه ساحلي ، اين مشكل بيشتر مي شود. زماني كه بندرعباس داراي يك جمعيت ۳۰۰ هزار نفري بود قرار بود وزارت نيرو در آنجا تصفيه خانه احداث كند كه متاسفانه الان كه جمعيت آن به ۵۰۰ هزار نفر رسيده هنوز تصفيه خانه ساخته نشده است.
به گفته وي وزارت نيرو بايد در زمينه ساخت تصفيه خانه ها به تعهدات خود عمل كند و همچنين از احداث سد بر روي رودخانه هاي منتهي به خليج فارس پرهيز كند زيرا احداث سد موجب كاهش آورده طبيعي آب به اين پهنه آبي مي شود و تعامل آب شيرين و شور به هم مي خورد.
وي ادامه داد: همچنين رودخانه ها به صورت طبيعي گل و لاي وارد خليج فارس مي كنند. گل و لاي به صورت طبيعي جاذب نيترات و فسفات است و اين دو عامل بروز پديده كشند قرمزهستند بنابراين زماني كه سدي بر رودخانه هاي بالا دستي احداث مي شود ورود گل و لاي كم مي شود كه در اين صورت شاهد بروز پديده كشند قرمز خواهيم بود.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: همچنين صيد بي رويه و غير اصولي از ديگر آسيب هاي وارد شده به خليج فارس است، گاهي كه دلفين ها در تور صيادان گرفتار مي شوند، صيادان براي جلوگيري از پاره نشدن تور با پتك بر سر حيوان مي كوبند تا بي هوش شود كه اين ضربه در سيستم راداري حيوان اختلال ايجاد مي كند و به جاي اين كه به سمت دريا برود به سمت خشكي حركت مي كند.از آنجا كه دلفين ها حيواناتي اجتماعي هستند با صداي اين دلفين بقيه دلفين ها به تبعيت از آن به سمت خشكي حركت مي كنند كه بر اين اساس گاهي شاهد مرگ و مير دسته جمعي دلفين ها در سواحل خليج فارس هستيم

دیدگاه خود را بیان کنید