تالاب های ثبت شده ایران در كنوانسیون رامسر به ۳۰ تالاب افزایش می یابد

دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۴ بازدید


پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ' مسعود باقر‌زاده كریمی' با بیان اینكه اكنون ۲۴ تالاب در كنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، اظهار داشت: بر اساس برنامه ‌ریزی‌ها در صدد هستیم در سال جاری حدود ۶ تالاب در این كنوانسیون به ثبت برسانیم.
كنوانسیون رامسر معاهده‌ای بین‌المللی است كه در ۱۹۷۱ به منظور حفظ و نگهداری تالاب‌ها امضا شده ‌است و از آنجا كه برای اولین بار در شهر رامسر در استان مازندران به امضا رسیده به این نام مشهور شده است. در این كنوانسیون فهرستی از تالاب‌های مهم جهان نیز تهیه شده كه به ' فهرست رامسر' شهرت دارد. در این فهرست بریتانیا با ۱۶۴ تالاب از لحاظ تعداد و كانادا با ۱۳۰ هزار كیلومتر مربع تالاب، از لحاظ وسعت ركورد دار است. مقر دائمی كنوانسیون در گلند، سوئیس است.
وی ادامه داد: این ۶ تالاب شامل دریاچه زریوار در استان كردستان، تالاب گندمان در چهارمحال بختیاری ، تالاب های دیر و نخیلو در استان بوشهر، تالاب میقان در اراك و میل میقان در اردبیل است.
معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان كرد: در صورت ثبت این تالاب ها ، تعداد تالاب های ثبت شده در كنوانسیون رامسر به تعداد ۳۰ عنوان افزایش پیدا خواهد كرد.
باقرزاده كریمی گفت: در حال حاضر ۲۴ تالاب ثبت شده ایران در كنوانسیون رامسر یك میلیون و ۳۰ هزار هكتار وسعت دارد.
تالاب‌ها محیط‌ هایی هستند كه مشخصاتشان چیزی میان خشكی و آب است. تالاب‌ها ممكن است همواره دارای آب باشند یا اینكه گاه خشك و گاه آب‌دار باشند. برخی تالاب‌های نزدیك دریا با جزر و مد تغییر وضعیت می‌ دهند.
مشخصه اصلی تالاب‌ها ماندگاری نسبی آب در آنها است. آب تالاب‌ها ممكن است شور یا شیرین باشد و زیستگاه و محل تخم گذاری و زاد و ولد بسیاری از آبزیان و كنارآبزیان است

دیدگاه خود را بیان کنید