455 تن ماهی گرمابی و سردآبی در خراسان شمالی تولید شد

چهار‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

455 تن ماهی گرمابی و سردآبی در خراسان شمالی تولید شد
گلداد در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در فصل بهار سال جاري در مجموع 455 تن ماهی گرمابی و سرآبی در 69 مزرعه پرورش ماهی خراسان شمالی تولید شده است.
وی با بيان اينكه بيشتر اين توليد به مزارع پرورش ماهي سردآبي اختصاص دارد، اظهار داشت: در مدت مذكور از يك ميليون و 100 هزار بچه ماهي رها شده در 53 مزرعه پرورش ماهيان سردآبي خراسان شمالي، 325 تن ماهي سردآبي توليد شده و پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال جاری به 900 تن افزایش یابد.
گلداد اضافه کرد: همچنین در این مدت با رهاسازي 10 هزار بچه ماهي در 16 واحد مزرعه پرورش ماهی گرمابی استان، 130 تن ماهي توليد شده است.
وی در ادامه با بیان اینكه هشت مزرعه تولید بچه ماهی در استان فعاليت مي كنند، افزود: سالانه سه میلیون و 900 هزار بچه ماهی سردآبی و گرمابي در اين مزارع تولید می شود.
گلداد اضافه كرد: از مجموع این تولیدات دو میلیون بچه ماهی در مزارع استان رهاسازی شده و یك میلیون و 900 هزار قطعه نیز به سایر استان ها حمل می شود.
وي همچنين در مورد توليد ماهيان زينتي در خراسان شمالي نيز عنوان كرد: در سه ماهه نخست سال جاري، از تكثير ماهيان زينتي در چهار واحد مزرعه پرورش ماهيان زينتي استان، بيش از 150 هزار قطعه ماهي زينتي توليد شده است.
اين مسئول با بيان اينكه پیش بینی می شود تا پایان سال جاري، هزار و 200 تن ماهی گرمابی و سردآبی در استان تولید شود، با اشاره به اينكه سال گذشته هزار و 26 تن ماهی سردآبی و گرمابی در منابع آبی خراسان شمالي توليد شده بود، اظهار داشت: بر اين اساس توليد ماهي سردآبي و گرمابي در استان در سال جاري به نسبت سال پيش حدود 17 درصد رشد خواهد داشت.
وی گفت: غالب ماهیان گرمابی تولید شده در مزارع استان شامل ماهی آمور، فیتوفاک، کپور معمولی و کپور سرگنده بوده و بیشترین ماهی سردآبی تولید شده نیز قزل آلا است.
گلداد در مورد علت بیشتر بودن تعداد مزارع پرورش ماهیان سردآبی در استان، شرایط جوی خراسان شمالی را دلیل این موضوع دانست و اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی، میانگین ارتفاع هزار و 200 متری از سطح دریا، میانگین دمای 13.5 سانتیگرادی استان و شرایط عمومی آب و هوا در استان بیشتر تولیدکنندگان به پرورش ماهیان سردآبی رغبت دارند.
وی در مورد پراکندگی مزارع پرورش ماهیان گرمابی در استان نیز اضافه کرد: بیشترین مزارع پرورش ماهیان گرمابی خراسان شمالی در بخش گرمخان شهرستان بجنورد و مانه شهرستان مانه و سملقان واقع شده و سایر استخرهای گرمابی نیز در دیگر مناطق گرمسیر استان مستقر شده اند.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: شهرستان شیروان با تولید بیشترین میزان تولید ماهی در استان، نخستین تولید کننده ماهی در سطح خراسان شمالی است و پس از آن نیز شهرستان های بجنورد و اسفراین در رده های بعدی قرار دارند.
به گفته وي در حال حاضر 73 مزرعه پرورش ماهي در خراسان شمالي شامل 53 مزرعه پرورش ماهيان سردآبي، 16 مزرعه پرورش ماهيان گرمابي و چهار مزرعه پرورش ماهيان زينتي فعاليت مي كنند.
به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر و در حالي كه سرانه مصرف ماهي در دنيا 17 كيلوگرم در سال است، اين ميزان در كشور هفت كيلو و در استان خراسان شمالي نيز 6.2 كليوگرم محاسبه شده است.
شش هزار و 250 منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد در این استان وجود دارد که از بخش ناچیزی از این ظرفیت، یعنی تنها از حدود 70 منبع برای تولید شیلات استفاده می شود

دیدگاه خود را بیان کنید