تولید 1.5 میلیون تن آبزیان تا پایان برنامه پنجم

چهار‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۳ بازدید


خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامرضا رازقی عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های توسعه شیلات در اردبیل اظهار داشت: تولید و صید بیش از 850 هزار تن محصولات آبزی از مزارع کشور در سال گذشته انجام شد که امیدواریم امسال این میزان به حدود یک میلیون تن برسد.
وی تصریح کرد: ‌تولید این محصولات تا پایان برنامه پنجم توسعه بیش از 1.5 میلیون تن برآورد شده است که بیش از دو برابر کل فعالیت شیلات کشور است.
رازقی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: ما به افزایش تولید بسیار خوش‌بین هستیم و در اکثر استان‌های غیر ساحلی تولید آبزیان در استخرها و فضاهای پرورشی با قوت و قدرت انجام می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: استان اردبیل با داشتن ظرفیت عظیم در حوزه تولید آبزیان یکی از استان‌های موفق و مستعد کشور است به طوریکه در شرایط کنونی اعتقاد راسخ دارم که در این استان با ظرفیت بالا تولید انجام شده و به سمت خودکفایی واقعی در این عرصه پیش برویم.
وی به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش شیلات به ویژه تولید آبزیان گرمابی و سردابی اشاره کرد و ادامه داد: در این استان قطعاً با توانمندی‌هایی که در آن سراغ داریم تولید آبزیان می‌تواند تا 100 درصد نیز افزایش پیدا کند.
رئیس سازمان شیلات کشور سرانه مصرف محصولات شیلاتی و آبزی را در کشور حدود 10 کیلوگرم اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه میزان تولیدات سازمان شیلات در زمینه آبزی‌پروری در سال‌های گذشته بیشتر از 500 هزار تن بوده است، امیدواریم در یک حرکت مثبت این فرآیند افزایش پیدا کند.
رازقی در ادامه گفت: براساس پیش‌بینی‌ها و برآوردها انتظار بر این است که تولید همچنان رو به افزایش باشد و یک ظرفیت عظیم در گرایش به تولید و مصرف در حوزه‌های مختلف تحقق پیدا کند.
وی افزود: با تبدیل مدیریت شیلات استان به اداره کل در آغازین روزهای سال جاری که اردبیل جز استان‌های ممتاز بود، امیدواریم اهداف و برنامه‌ها به شکل واقعی محقق شود.
اردبیل در مصرف آبزیان رتبه سوم استان‌های غیر ساحلی را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ادامه این بازدید مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل نیز در سخنانی تصریح کرد: استان اردبیل در تولید ماهیان گرمابی و سردابی علاوه بر اینکه جایگاهی ممتاز دارد در مصرف آبزیان نیز رتبه سوم را در بین استان‌های غیر ساحلی دارد.
میر آرمان واعظی خاطر نشان کرد: شرایط تولید محصولات آبزی در استان اردبیل متفاوت است به طوریکه ما در سطح استان 273 استخر و مزرعه پرورش ماهی داریم که تولید آنها سه هزار و 546 تن می‌باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: هدف ما افزایش تولید تا 10 هزار تن و رسیدن آن به سقف 30 هزار تن و سپس در یک برنامه 10 ساله تا 100 هزار تن است که این خود می‌تواند یک هدف‌گذاری صحیح و درست در تولیدات این حوزه باشد.
واعظی بیان کرد: امسال 400 هزار استخر کشاورزی استان نیز به پرورش ماهی اختصاص یافته و در کنار آن پرورش شاه میگو و محصولات متنوع در این زمینه در دستور کار قرار گرفته به طوریکه ما آمادگی داریم با پرورش ماهیان خاویاری صادرات گوشت و خاویار را به کشور همسایه آذربایجان انجام دهیم.
تولید 650 تن ماهی گرمابی در پارس‌آباد
در جریان این بازدید معاون فرماندار شهرستان پارس‌آباد نیز در سخنانی گفت: سالانه بیش از 650 تن انواع ماهی گرمابی در پارس‌آباد تولید می‌شود.
به گفته احد احدزاده از محل پرورش و فروش ماهیان بیش از چهار میلیارد تومان درآمد عاید فعالان این عرصه می‌شود.
وی سطح مزارع پرورش ماهی را 67 هکتار اعلام کرد و افزود: علاوه بر این آب‌های آزاد از جمله رود ارس، کانال‌های انتقال آب و پشت سد میر مغان مناسب‌ترین محل پرورش ماهیان گرمابی است.
احدزاده در ادامه سرمایه‌گذاری در این بخش را مفید به ایجاد فرصت‌های اشتغال مناسب توصیف کرد و گفت: این شهرستان ظرفیت و قابلیت بالایی به خصوص در حاشیه رود ارس برای آبزی‌پروری و اجرای طرح‌های توسعه شیلات دارد

دیدگاه خود را بیان کنید