رهاسازی 40 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در دریا خزر

یک‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

رهاسازی 40 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در دریا خزر

مدیرکل شیلات گلستان از رهاسازی 40 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در دریای خزر خبر داد و گفت:در سالجاری 17 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی کپور، 14 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی کلمه و هشت میلیون قطعه بچه ماهی سفید در استخرهای پرورش مرکز کلمه سیجوال و مرکز سد وشمگیر تولید شده است.

پاسندی تعداد کل مولدین مورد استفاده را هفت هزار قطعه عنوان کرد و گفت: از این تعداد مولد شش هزار و 145 قطعه ماهی کلمه، 800 قطعه ماهی کپور و 55 قطعه ماهی سفید بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با تامین آب بموقع، تغذیه مناسب و نظارت فنی کارشناسان شیلات از تعداد 800 مولد ماهی کپور تعداد 40 هزار قطعه بچه ماهی تولید شده است و این نشان دهنده توانایی خوب شیلات استان در امر تکثیر گونه های بومی است.

پاسندی افزود: گونه های کپور و کلمه از گونه های نادر دریای خزر است که تنها در استان گلستان تکثیر و تولید می شود و گلستان تنها استانی است که تکثیر بچه ماهیان کپور و کلمه را در کشور انجام می دهد و شیلات استان تلاش می کند ظرفیت تولید گونه های بومی استان را به حداکثر برساند.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به ظرفیت های تولید استان گفت: با تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان شیلات ایران می توان تولید بچه ماهیان استخوانی را به 150 میلیون قطعه در سال افزایش داده و از تمامی ظرفیت های بالقوه استان در این زمینه استفاده کرد.

پاسندی افزود: 40 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی در سطح 48 هکتار از استخرهای بخشی از مراکز تکثیر استان تولید شده و این بچه ماهیان بعد از دو یا سه سال در سبد صیادان دریای خزر قرار می گیرد.

بازسازی ذخایر دریایی

وی با بیان اینکه بازسازی ذخایر دریایی یکی از وظایف حاکمیتی شیلات است، تصریح کرد: ورود ساحل نشینان و افراد غیر مسئول به سواحل دریا و رودخانه های استان و شرایط نامناسب زیست محیطی مانع از تکثیر طبیعی ماهیان می شود.

وی افزود: شیلات گلستان با هدف حمایت از صیادان و تثبیت شغل صیادی، بازسازی ذخایر دریایی را در دستور کار خود قرار داده است
۴۰ ميليون قطعه انواع بچه ماهيان استخواني در درياي خزر رهاسازي شد
پاسندي روز شنبه اظهار كرد: در سال جاري ۱۷ ميليون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهي كپور، ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهي كلمه و هشت ميليون قطعه بچه ماهي سفيد در استخرهاي پرورش مركز كلمه سيجوال و مركز سد وشمگير توليد شده است.
وي تعداد كل مولدين مورد استفاده را هفت هزار قطعه عنوان كرد و گفت: از اين تعداد مولد شش هزار و ۱۴۵ قطعه ماهي كلمه، ۸۰۰ قطعه ماهي كپور و ۵۵ قطعه ماهي سفيد بوده است.
وي افزود: گونه هاي كپور و كلمه از گونه هاي نادر درياي خزر است كه تنها در استان گلستان تكثير و توليد مي شود و گلستان تنها استاني است كه تكثير بچه ماهيان كپور و كلمه را در كشور انجام مي دهد و شيلات گلستان تلاش مي كند ظرفيت توليد گونه هاي بومي استان را به حداكثر برساند.
مديركل شيلات گلستان با اشاره به ظرفيت هاي توليد استان گفت: با تخصيص اعتبارات لازم از سوي سازمان شيلات ايران مي توان توليد بچه ماهيان استخواني را به ۱۵۰ ميليون قطعه در سال افزايش داده و از تمامي ظرفيت هاي بالقوه استان در اين زمينه استفاده كرد.
پاسندي افزود: ۴۰ ميليون قطعه بچه ماهي استخواني در سطح ۴۸ هكتار از استخرهاي بخشي از مراكز تكثير استان توليد شده و اين بچه ماهيان بعد از دو يا سه سال در سبد صيادان درياي خزر قرار مي گيرد.
وي با بيان اين كه بازسازي ذخاير دريايي يكي از وظايف حاكميتي شيلات است، تصريح كرد: ورود ساحل نشينان و افراد غيرمسوول به سواحل دريا و رودخانه هاي استان و شرايط نامناسب زيست محيطي مانع از تكثير طبيعي ماهيان مي شود.
وي افزود: شيلات گلستان با هدف حمايت از صيادان و تثبيت شغل صيادي، بازسازي ذخاير دريايي را در دستور كار خود قرار داده است.
طول سواحل درياي خزر در استان گلستان به ۱۲۰ كيلومتر مي رسد

دیدگاه خود را بیان کنید