لباسي که غواصان را در برابر کوسه‌ها نامرئي مي‌کند

یک‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

لباسي که غواصان را در برابر کوسه‌ها نامرئي مي‌کند
دانشمندان استراليايي لباس شناي ضدکوسه طراحي کرده‌اند که غواصان را با مخفي‌کردن بدن‌هايشان در دريا نامرئي مي‌کند يا اين توهم را در کوسه‌ها پديد مي‌آورد که اين افراد موجوداتي سمي هستند.


تيمي از محققان دانشگاه وسترن استراليا با همکاري طراحاني از شرکت «سيستم‌هاي کاهش خطر کوسه» (SAMS) اين لباس‌ها را توليد کرده‌اند.
کوسه‌ها الگوي آبي لباس موسوم به Elude را نمي‌بينند زيرا اين آبزيان کوررنگ هستند؛ اين در حالي است که خطوط موجود بر روي لباس ديگري به نام Diverter رنگ‌هاي ماهي سمي را جهت هشدار به کوسه‌ها تقليد مي‌کنند.
دانشمندان جديدا دريافته‌اند کوسه‌ها کوررنگ هستند و با وجود اين که اين حيوانات به قوه بويايي‌شان وابسته‌اند، در فاز نهايي و مرگبار حمله‌شان به شدت به قوه بصري‌ متکي‌اند.
الگوي لباس Elude از رنگ‌بندي و شکل‌بندي استفاده مي‌کند که ديدن آن براي کوسه دشوار بوده و با رنگ‌هاي پس‌زمينه ترکيب مي‌شود.ترکيب رنگ‌هاي متضاد و انواع و اندازه‌هاي مختلف اشکال، اثر مطلوب را در اعماق‌ و فواصل متعدد تضمين مي‌کند.
به گفته مقامات شرکت طراح، در حالي که کوسه‌اي ممکن است شخصي را در آب حس کند يا بو بکشد، کمتر محتمل است که در صورت عدم ديدن، به وي حمله کند.
دانشمندان SAMS و دانشگاه وسترن همچنين لباسي را توليد کرده‌اند که Diverter نام دارد و کوسه‌ها را مي‌ترساند.
اين لباس داراي خطوط سفيدرنگ است که بر روي پوست تعدادي از حيوانات و ماهي‌هاي سمي مشاهده مي‌شود و براي ايجاد اين توهم در کوسه طراحي شده که غواص خطرناک است. طراحان همچنين استيکرهاي تخته موج‌سواري مطابق با آن را طراحي کرده‌اند.
به گفته SAMS، شواهد نشان مي‌دهد که يک الگوي خط‌دار به عنوان بازدارنده يا دافع کوسه‌ها عمل مي‌کند و اين که رنگ‌هاي بسيار خاص، اشکال و ابعاد به همراه يکديگر داراي اثر ماگزيمم هستند.
دانشمندان به طيف‌ انعکاسي يا ويژگي‌هاي منعکس‌کننده نوري رنگ‌هاي مختلف که در اعماق مختلف آب تغيير مي‌کنند، علاقه فراواني دارند.
با مختل‌کردن حس بينايي کوسه‌ها، حمله آن‌ها مي‌تواند منحرف شده يا دست کم به تعويق بيفتد و اين امر امکان فرار را براي غواص فراهم مي‌کند.

تيم علمي تحقيقات فراواني را براي مطالعه چگونگي ديدن و شکارکردن کوسه‌ها در زير آب انجام دادند.
پروفسور شاون کولين و پروفسور ناتان هارت از دانشگاه وسترن، از تکنيک‌هاي زيست‌مولکولي براي مطالعه ژن‌هاي مسئول کدبندي رنگدانه‌هاي بصري شبکيه متعلق به گونه‌هايي خاص از کوسه‌هاي بزرگ استفاده کردند.هدف آن‌ها ايزوله‌کردن اثري است که رنگ‌ها و اشکال خاص بر روي سيستم‌هاي حسي کوسه‌ها دارند.
اين محققان با استفاده از نرم‌افزار تحقيقاتي متخصص، ميدان‌هاي نوري متعددي را براي تعيين قدرت حل‌وفصل فضايي، حساسيت طيفي و توانايي جمع‌آوري نوري سيستم بصري کوسه مدلبندي کردند.
يافته‌هاي آن‌ها به طراحي يک سطح الگوبندي‌شده منجر شد که براي کوسه‌ها يا غيرقابل‌تشخيص يا خطرناک به نظر مي‌رسد

دیدگاه خود را بیان کنید