ده ها فراورده دارويي از آبزيان توليد مي شود

پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

ده ها فراورده دارويي از آبزيان توليد مي شود
ايرنا : عباسعلي مطلبي روز چهارشنبه در اين مراسم اظهار كرد: از آبزيان دريايي نظير اسفنج هاي دريايي ، جلبك ها و ساير آبزيان داروهاي ضد سرطان ، آنتي باكتريال ، داروهاي محيط هاي كشت آزمايشگاهي و فراورده هاي بيولوژيك استحصال و در اختيار صاحبان صنايع و مردم مي گذاريم .
وي با اشاره به اينكه هيچ جزئي از ماهي نيست كه ارزش غذايي نداشته باشد، خاطرنشان كرد: تا پايان برنامه پنجم يكصد نوع محصول از آبزيان توليد مي كنيم.
*توليد يك ميليون و ۶۰۰ هزار تن آبزي در كشور
به گفته مطلبي؛ هم اكنون ميزان توليد آبزيان در كشور حدود يك ميليون و ۶۰۰ هزار تن است كه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ مي خواهيم ميزان توليد آبزيان را به دو ميليون و ۳۰۰ هزار تن در سال برسانيم .
وي اظهار كرد : با توجه به شرايط درياها و منابع محدود بايد از فرصت ها به نحو بهينه استفاده كنيم.
*تحقيقات عامل كاهش ريسك و افزايش سود
رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور با تاكيد بر لزوم انجام عالمانه كارها براي كاهش هزينه ها افزود: تحقيقات به سرمايه گذار اجازه مي دهد كه با حداقل خطرپذيري و حداكثر سود، اقدام به سرمايه گذاري كند.
وي با اشاره به اهميت تامين پروتئين هاي حيواني براي جمعيت كشور خاطرنشان كرد : تامين همه پروتئين مورد نياز از طريق گوشت قرمز، گوشت سفيد و تخم مرغ ميسر نيست و آبزيان با توجه به ارزش غذايي بالا مي توانند در اين زمينه نقش مهمي ايفا كنند.
دكتر مطلبي متوسط ميزان پروتئين حيواني مورد نياز روزانه براي هر نفر را ۲۹ گرم عنوان و خاطرنشان كرد : هدف گذاري كشور در برنامه چهارم تامين ۲۹ گرم و در برنامه پنجم ۳۵ گرم است كه در اين ميان سهم آبزيان شش گرم پروتئيين خالص است .
وي ادامه داد: تامين ۲۹ گرم پروتئين حيواني با كمترين وابستگي در حوزه آبزيان قابل دستيابي است .
*هفت برنامه راهبردي در حوزه شيلاتي
رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور ياداور شد : در نقشه جامع علمي كشور ، ۸۳ برنامه راهبردي تعريف شده كه هفت برنامه در حوزه شيلاتي است .
دكتر مطلبي افزود: اگر مي خواهيم توسعه پايدار داشته باشيم بايد صنايع تبديلي ايجاد و در موضوع تنوع محصول تبليغ كنيم .
وي تصريح كرد : هدف گذاري ما اين بود كه ۴۰ نوع فراورده از آبزيان را براي كشور تعريف كنيم و در بحث توسعه آبزي پروري بايد طرحي نو در اندازيم و فناوري هاي نوين مانند پرورش هاي متراكم از جمله پرورش ماهي در قفس و محيط هاي محصور (پن كالچر) را به كار گيريم.
وي اختصاص سهم نيم درصد پژوهش هاي كاربردي را در توسعه پژوهش بسيار موثر و در نهايت موجب كمك به سرمايه گذاري بهينه و در نتيجه اشتغال و توسعه پايدار عنوان كرد.
رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور با اشاره به مناسب بودن گيلان براي پرورش آبزيان و تحقيقات شيلاتي يادآور شد: امكان سنجي پرورش ماهي در خزر را با اولويت ماهيان بومي خاوياري ، سفيد ، آزاد و سوف در حال انجام داريم كه به نتايج خوبي نيز دست يافتيم .
دكتر مطلبي اضافه كرد: مركز ملي تحقيقات فراوري و بهداشت آبزيان كشور واقع در بندرانزلي مي تواند به مركز رشد و پارك فناوري در حوزه آبزيان تبديل شود

دیدگاه خود را بیان کنید