همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
اقتصاد ایران آنلاین- نگار حسينخاني: شايد براي برخي از مردم ماهيگيري و صيد تفريح باشد. توصيههاي بسياري هم در مورد اين تفريح يا شغل گفته شده يا شنيدهايم. اما گاهي چرخها به همين راحتي نميچرخند. مانند چرخ زندگي ماهيگيران و صيادان «بردخون». بسیاری از مردم بردخونِ دير، زندگیشان با صیادی گره خورده است و سالهاست روزی خود را از دریا به دست میآورند. بردخونِ در دير، جايي در بوشهر است و ۲۲ هزار نفر جمعيت دارد. خورخان نيز قسمتی از منطقه بردخون است كه تنها درآمد مردم و كارشان نيز در همين منطقه خورخوان است.
وعدههايي كه تحقق نيافتند
اما سالهاست که مردم و مسئولان منطقه بردخون و شهرستان دیر در بوشهر از نداشتن اسکله مناسب رنج میبرند. ۱۶ سال پيش مسئولان وعده اسكله را به مردم دادند. كه شايد اسکله خورخان مشكلات مردم اين منطقه را كمتر كند.
گرچه وعدههای بسیاری در این زمینه داده شده است، ولی هنوز این وعدهها كاملا عملي نشدهاند. ساخت اسکله نه تنها برای صیادان بردخونی لازم بود، بلکه برای صیادانی که از دیر کنگان و گناوه به صیدگاه مطاف میآمدند نيز همواده سود داشته است و کار را برای آنان نيز راحتتر میكند. مردم این شهر از درآمد حاصل از کشاورزی و صیادی زندگی میگذرانند.
در مطاف خورخان زیستگاه آبزیان بهویژه میگو است و یکی از بهترین انواع میگوهاي جهان در آن ناحيه وجود دارد.
مشکل صیادان و درخواستشان براي ساخت اسكله به اين دليل است كه به قایقهایشان برسند، بهويژه در فصل سرما با مسائلي چون حمل صید و سوخت تا قایق، احتمال غرق شدن یا به گل نشستن کشتیها و لنجها در ساحل، نبود منبع ذخیره آب آشاميدني و مصارف عمومی، نبود برق، نبود امنیت کافی برای نگهداری از وسایلشان، نبود کمکهای پزشکی و اورژانس در صورت مصدوم شدن صیادان، مستقر نبودن مخزن سوخت با ایمنی کامل، بینظمی در استقرار قایقها، نبود وسیله رفت و آمد عمومی از ساحل به مرکز شهر، نبود کارخانه یخسازی برای نگهداری صید، نبود مجتمع مسکونی ویژه صیادان در نزدیک ساحل و نبود تاسیسات بندری در محل بندرگاه مواجه هستند.
حاصل سفرهاي استاني هيات دولت
پس از دور دوم سفر ریاستجمهوري به استان بوشهر و تصویب ساخت اسکله «بردخون» این موضوع در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن هم با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد. اما فقط یک هفته پروژه فعال بود و پس از آن پیمانکار کار را متوقف کرد. پس از پیگیری، دوباره کار از سر گرفته شد، اما بعد از دو یا سه هفته باز هم به طور کامل تعطیل شد. اين مشكل از سوي مردم بارها به گوش مسئولان رسيده است، اما نگاه سازنده و كارگشايي در ميان آنان پيدا نشدهاست. مشکلات مردم در آینده نزدیک باعث خواهد شد همين تعداد صیادی که با مشقت به شغل آبا و اجدادی وفادار مانده بودند و از این راه ارتزاق میکردند از خیر صیادی بگذرند و به شغل دیگری روی بیاورند.
سرنوشت مصوبات چه شد؟
نماینده دير، كنگان و جم در مجلس شوراي اسلامي درباره اسکله خورخان بردخون گفت: «در سال ۸۴ مصوبه هيات دولت مبني بر احداث اسكلهاي در آن منطقه صادر شد. مسئولان محلي نيز پيگير كار شدند و ۳۰ جلسه در جهاد كشاورزي استان و سازمان شيلات برگزار كردند.»
«موسی احمدی» ادامه داد: «۲۷ اسفندماه سال گذشته طرح تشريفات اين پروژه ابلاغ شد. از آنجاكه ميزان مبلغ هزينه برآورد شده براي اسكله ۲۵ ميليارد تومان بود، بيش از ۱۰ ميليون تومان به موافقت رياستجمهوري نياز دارد.» احمدي اضافه كرد: «رياستجمهوري موافقت خود را اعلام كرد و در مكاتبات با دفتر رئيسجمهور با تخصيص اين پول به طرح مورد نظر موافقت شد. پس از آن برنامه اجرايي آغاز شد.»
نماينده دير، كنگان و جم افزود: «پروژه به قرارگاه خاتم واگذار شد و آنان نيز عمران ساحل را به عنوان مجري اين طرح اعلام كردند. حال تجهيز كارگاه، معدن سنگي براي پروژه، استقرار دستگاههاي بلدوزر در منطقه انجام شده است.» وي به اين نكته نيز اشاره كرد كه ۹ ميليارد اين مبلغ را وزارت نفت تقبل خواهد كرد و اكنون پروژه آغاز شده است.»
احمدي در اينباره كه پيش از اين نيز دوبار كار پروژه آغاز و متوقف شده است ميگويد: «اصلا اينطور نيست. كار تنها كلنگزني شد و هيچ كار ديگري صورت نگرفت. از سويي برخي اقدامات مانند خالي كردن چند سرويس سنگ در منطقه بيشتر امري تبليغاتي است تا اينكه واقعا پروژه به شكل اساسي آغاز شده باشد. اما اينبار ميتوان به مردم نويد آغاز اين پروژه را داده و خوشحالي را در چهرهشان ديد.»
ساخت اسکله خورخان میتواند باعث رونق بسیاری در صید و صیادی این دیار شود. همچنين مردم اين منطقه را در شغل اجدادي خود ماندگار و كمي شادشان كند