روز «دریای خزر» در ترکمنستان برگزار شد

چهار‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید


خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، ترکمنستان پس از برگزاری همایش‏های بین‏المللی علمی و تجربی، نمایشگاههای عکس و نقاشی، جشنواره‏های بین‏المللی کودکان نخبه برای اولین بار روز ملی دریای خزر را در ساحل این دریا در منطقه ملی گردشگری آوازه برگزار کرد.
رسانه‏های ملی ترکمنستان روز سهشنبه ضمن تأیید این خبر تأکید کردند که برگزاری روز دریای خزر به‌منظور تبلیغ گسترده سیاست اکولوژیکی دولت ترکمنستان در جامعه جهانی و نیز تقویت و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در راستای تأمین توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دریای خزر برگزار می‏‌شود.
در همین راستا روز گذشته در محل هتل مجلل «حاصل» واقع در منطقه گردشگری ساحلی آوازه همایش بین‏‌المللی پیرامون حفاظت از محیط زیست دریای خزر با حضور دیپلمات‌های پنج کشور ساحلی دریای خزر از جمله ایران و نیز نمایندگان سازمان‏‌های بین‏‌المللی و منطقه‏‌ای مقیم عشق‏‌آباد برگزار شد.
سخنرانی کارشناسان در ارتباط با چگونگی ودیعت محیط زیست دریای خزر، گزارش عملکرد دولت ترکمنستان در زمینه حفاطت از منابع طبیعی و اکولوژیکی دریای خزر، مسائل تعاملات بین‏‌المللی و منطقه‏‌ای میان کشورهای ساحلی دریای خزر و نیز تعاملات کشورهای ساحلی دریای خزر با سازمان‏های بین‏المللی به ویژه سازمان ملل در زمینه مسائل زیست محیط دریای خزر از مهمترین محورهای همایش یک روزه مذکور اعلام شده‏ است.
این گزارش حاکی از آن است که چگونگی اجرای تعهدات کشورهای عضو کنوانسیون تهران در زمینه حفاظت از محیط زیست دریای خزر و نیز تأکید بر اجرای و عملی سازی الزامات و مفاد این کنوانسیون از دیگر مقوله مهم همایش بین‌المللی ترکمنستان در منطقه ملی گردشگری آوازه بود.
کنوانسیون محیط زیست دریای خزر که روز 13 آبان ماه سال 1382 (5 نوامبر 2003 میلادی) در تهران پس از برگزاری نشست‌‌های متعدد کارشناسان محیط زیست کشورهای ساحلی با هدف همکاری مشترک نسبت به حفاظت و احیای محیط زیست دریای خزر، کنترل آلودگی آن، مدیریت سواحل و برداشت‌های پایدار از ذخایر خاویاری و با پیشگامی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
کنوانسیون تهران نخستین چارچوب قانونی مورد توافق کشورهای ساحلی خزر شامل ایران، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه در زمینه همکاری‌های زیست‌ محیطی در این دریا است.
براساس این کنوانسیون، کشورهای ساحلی منطقه برای حفظ محیط زیست دریای خزر در زمینه کاهش و کنترل آلودگی و جلوگیری از ورود گونه‌های مهاجم و همچنین مدیریت مناطق ساحلی، حفاظت و نگهداری و احیای منابع زنده دریایی با یکدیگر همکاری می‏‌کنند.
به هر حال، مسائلی چون اکتشاف و استخراج انرژی و لطمه‌ای که از این راه به محیط زیست خزر وارد می‏‌شود زمینه‏‌های گسترده‏‌ای را برای همکاری‏‌های منطقه‏‌ای با محوریت دریای خزر هموار می‏‌سازد.
واقعیت آن است که به دلیل وجود منابع مشترک انرژی (نفت و گاز) کشورهای ساحلی هنوز نتوانسته‌‏اند به توافقی همه‌‏جانبه درباره تعیین مرزها و رژیم حقوقی دریای خزر دست پیدا کنند و این در حالی است که روند مذاکرات بین کشورهای ساحلی دریای خزر در پی فروپاشی شوروی سابق حدود 20 سال ادامه دارد

دیدگاه خود را بیان کنید