تکثير و پرورش ماهي زينتي دلقک کلارکي بومي خليج فارس

چهار‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۱ بازدید


واحد مرکزی خبر:دانشجوی دکتری زیست دریا در هرمزگان موفق به تکثیر و تولید بچه ماهی زینتی دلقک کلارکی بومی خلیج فارس شد.
دریایی رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی شیلات هرمزگان گفت : عبدالرضا دباغ از محققان مرکز ایستگاه تحقیقات نرم تنان بندرلنگه نخستین بار در کشور موفق به تکثیر و تولید دلقک ماهی زینتی خلیج فارس شد.
علیرضا دباغ محقق این طرح گفت : در اجرای این طرح با استفاده از 3 آکواریوم 300 لیتری در یک دوره 6 ماهه در خانه خود موفق به تکثیر و تولید حدود 100 قطعه ماهی زینتی دلقک کلارکی شدم .
ماهی زینتی دلقک کلارکی یکی از دو گونه دلقک ماهی خلیج فارس از خانواده پوماسنتریده است که رنگ آمیزی بسیار زیبایی دارد.
حدود 369 گونه از این ماهیان زینتی در دنیا شناخته شده است که بیشتر در آبهای نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کنند .
این ماهیان به علت اندازه کوچک اغلب رنگ روشن و قابلیت سازگاری با اسارت بیشتر مورد پسند است.
علبرضا دباغ افزود : یک جفت دلقک ماهی کلارکی پس از پرورش با شرایط محیطی مناسب دما ، اکسیژن و شوری بعد از گذشت 6 ماه برای تخم گذاری آماده می شوند.
رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی شیلات هرمزگان گفت : از هر مولد ماده 300 تا 600 عدد تخم تولید می شود که بچه ماهی ها پس از 60 روز در اندازه 3 سانتی متری آماده عرضه به بازار است .
دریایی افزود : هر مولد ماهی زینتی دلقک کلارکی 100 هزار تومان و هر بچه ماهی زینتی دلقک 30 هزار تومان به فروش میرسد.
وی با اشاره به سود آوری و اشتغالزایی تولید ماهیان زینتی افزود : یک طرح تجاری 20 هزار قطعه ای تولید ماهیان زینتی می تواند 600 میلیون تومان در سال برای پرورش دهنده درآمد داشته باشد.
رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی شیلات هرمزگان گفت : اکنون 3 مجوز تکثیر و پرورش ماهیان دریایی و آب شیرین تا و سعت حداکثری 2 هکتار به متقاضیان پرورش ماهیان در استان اعطا شده که پیش بینی می شود تا یک سال آینده این مراکز تکثیر و پرورش راه اندازی شوند.
رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی شیلات هرمزگان با دعوت از جوانان فارغ التحصیل رشته های شیلات و بیولوژی دریا گفت : متقاضیان علاقمند به تکثیر ماهیان دریایی علاوه بر بهره مند شدن از کلاس های آموزشی تا 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید