احداث پل برتالاب هورالعظیم ازآسیب رسانی به این تالاب جلوگیری می کند

پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۷۲ بازدید

شبکه ایران/ مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: به منظور کاهش آسیب به تالاب هورالعظیم و استخراج نفت در این حوزه تمهیدات لازم دیده شده که در آن با احداث پل های متعدد ،تبادل آبی بین قسمت های مختلف تالاب برقرار می گردد.
به گزارش چهارشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ،احمدرضا لاهیجان زاده در جریان بازدید از تالاب هورالعظیم و حوضه نفتی آزادگان با بیان این مطلب که تالاب هورالعظیم یک ثروت ملی با اهمیت جهانی است و هزاران سال قدمت دارد ،گفت :مردم این منطقه می توانند صدها سال دیگر هم از مواهب این تالاب که ثروت طبیعی است، بهره مند شوند.
وی با بیان این که تالاب قابل قیمت گذاری نیست از فواید این تالاب تاثیر مثبت بر کاهش پدیده گرد و غبار ،ارتقای سطح معشیت و اقتصاد منطقه، مباحث گردشگری، شیلات ، دامداری، تنوع زیستی ، مهاجرت پرندگان و سایر پتانسیل های این تالاب را نام برد.
این مقام مسوول همچنین از جانمایی وآماده شدن مکانی در خارج از محدوده تالاب جهت دفن گل حفاری به روش مدرن خبر داد.
تالاب هورالعظیم یکی از مهمترین پناهگاه‌های حیات‌وحش و اکوسیستم‌های آبی مشترک بین کشور ایران (جنوب غرب) و کشور عراق و بخشی از تالاب‌های بزرگ بین‌النهرین است که تغییرات مختلف در دو دهه اخیر تأثیرات مهمی بر ساختار و کارکرد این مجموعه گذاشته است.
مساحت این تالاب در فاصلة‌ زمانی حدود 20 سال (1367-1345) بین 560 هزار تا 450 هزار هکتار گزارش شده است.به دلایل مختلف به مرور زمان بخش وسیعی از آن خشک شده و در سال 1370 وسعتی معادل 310 هزار هکتار داشته است.تاکنون 67 درصد از مساحت تالاب از بین رفته و در حال حاضر مساحت کل تالاب 102 هزار هکتار است.
بنا به اظهار کارشناسان بروز خشک سالی ها، محدود شدن منابع آب بالا دست و استفاده از آب برای مصارف کشاورزی از علل کاهش محدوده تالاب اعلام شده است.
کلیه کشورهای مرتبط در بروز عوارض و تأثیرات توسعه سهیم‌اند و از این رو انجام اقدامات اصلاحی به‌منظور جلوگیری از روند تخریب تالاب هورالعظیم مستلزم اقدامات مشترک دو یا چندجانبه و در برخی موارد با قبول مسئولیت یک کشور اولویت می‌یابد

دیدگاه خود را بیان کنید