ماهی در سفره کهگیلویه و بویراحمدی‌ها جایگاهی ندارد

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


فاطمه امیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: مصرف ماهی در وعده‌های غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است که خانواده‌ها باید آن را جدی بگیرند.
وی با بیان این‌که مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد پایین است، ادامه داد: گوشت ماهی، پروتئین مرغوب با قابلیت هضم آسان و ضریب هضمی 96 درصدی دارد و به دلیل وجود امگا3 میزان چربی و کلسترول خون را پایین می‌آورد.
به گفته کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، تحقیقات نشان داده با کاهش یک درصدی کلسترول خون، میزان احتمال بروز بیماری‌های قلبی 2 درصد کاهش می‌یابد که این موضوع اهمیت مصرف ماهی را دوچندان می‌کند.
امیری با تشریح برخی مزایای مصرف ماهی به خانوارها توصیه کرد: مصرف ماهی را در دستور غذایی قرار دهند چراکه بر اساس نتایج مطالعات انجام شده مصرف ماهی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند تصلب شرائین، فشارخون بالا، ایست قلبی و حملات قلبی بسیار موثر است
وی تصریح کرد: همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف ماهی در پیشگیری از سردردهای میگــرنــی، اختــلالات کلیوی، سرطان‌های پستان و پروستات، آرتریت روماتیسمی، بیماری‌های پوستی، اختلال حافظه و بیماری‌های تنفسی از قبیل آسم بسیار موثر است.
مصرف ماهی از بیماری‌های قلبی و خونی جلوگیری می‌کند
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: گوشت ماهی حاوی 75 درصد آب، 19 درصد پروتئین، پنج درصد چربی و مواد معدنی است.
وی ادامه داد: میزان چربی در انواع ماهیان از یک تا 10 درصد متغیر است که در نسوج به خصوص در کبد ماهی ذخیره می‌شود.
کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی یاسوج معتقد است مصرف ماهی تا حد زیادی در پایین آوردن میزان چربی و کلسترول خون موثر بوده و از بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سردردهای میگرنی پیشگیری می‌کند.
امیری از رسانه‌ها خواست تا برای ترویج فرهنگ سلامت تلاش کنند.
به گزارش فارس، استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود تولید ماهیان سردآبی فراوان، متاسفانه به علت عدم فرهنگ‌سازی لازم و عدم برنامه‌ریزی لازم از سوی سازمان‌های مرتبط به‌ویژه شیلات، جایی در سفره خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمد ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید