افزایش 1.4 درصدی سطح مناطق حفاظت شده دریایی در کشور

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید


خبرگزاری فارس، عبد الرضا کرباسی با بیان اینکه بر اساس مطالعات دو سال گذشته 16 منطقه حفاظت شده دریایی ساحلی به کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد شد، اظهار داشت: این طرح با همکاری دستگاه‌های ذیربط در مرحله بررسی است که به زودی به تصویب می‌رسد.
معاون حفاظت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه 10.3 درصد از کل مساحت کشور جزء مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود، گفت: با اضافه شدن این 16 منطقه جدید حفاظت شده ساحلی –دریایی، وسعت مناطق حفاظت شده به 11.7 درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه پس از تصویب مناطق حفاظت شده دریایی جدید، وسعت مناطق حفاظت شده دریایی به 1.4 درصد می رسد،‌ گفت: این افزایش سطح مناطق حفاظت شده دریایی منجر به حفاظت از منابع شیلاتی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این مناطق صید و فعالیت‌های صنعتی ممنوع و فعالیت‌های گردشگری ادامه پیدا می‌کند، ‌افزود: این مناطق عمدتا زیستگاه زاد آوری آبزیان است که حفاظت از آن موجب پویایی در بخش دریا و توسعه پایدار آن می‌شود.
کرباسی از تهیه پیش نویس نقشه راه سازمان منطقه‌ای راپمی در مهرماه خبر داد و افزود: این نقشه راه متضمن حفظ محیط زیست خلیج فارس است که با حضور کارشناسان هشت کشور عضو کنوانسیون راپمی تهیه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این نقشه راه در دو بعد ملی و منطقه‌ای و در برنامه زمانبندی 12ساله به صورت جامع تا سال 2016 ادامه خواهد داشت،‌ اظهار داشت: پایه و اساس این نقشه راه مبانی اکولوژیکی است و الزام اولیه پیاده سازی آن در منطقه، برنامه اقدام ملی برای هر کشور است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری نشست‌های مشترک ایران و آژانس همکاری بین المللی ژاپن(جایکا) برای تهیه برنامه اقدام ملی ایران برای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس خبر داد و گفت: در مارچ 2014 برنامه ایران در زمینه حفاظت از خلیج فارس با کمک ژاپنی‌ها تدوین و می‌تواند به عنوان الگویی در مسیر نقشه راه راپمی مورد استفاده قرار گیرد.
کرباسی در ادامه از برگزاری برنامه اجلاس وزاری محیط زیست عضو کنوانسیون راپمی در جده عربستان در آبان ماه خبر داد و گفت: تصویب گزارش وضعیت خلیج فارس، نقشه راه راپمی و برنامه‌های آتی راپمی از جمله آب توازن در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.
همچنین وی از برگزاری نشست اعضای کنوانسیون تهران در آبان ماه سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: در این نشست محل دفتر کنوانسیون تهران تعیین و تکلیف و سومین پروتکل الحاقی به کنوانسیون کویت در این نشست نیز امضا می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید