اختصاص درصدي از اعتبارات ساخت و ساز تجهيزات دريايي به حفظ ذخاير آبزيان

چهار‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


ايرنا : سيدحسن صالحي در مراسم هفته جهاني دريانوردي كه در محل سازمان شيلات ايران برگزار شد، گفت: اگر پنج درصد از بودجه مربوط به ساخت و ساز تجهيزات در دريا مانند اسكله ‌ها و بنادر به حفظ ذخاير دريايي تخصيص يابد، مي‌توان از آسيب به زيستگاه‌ هاي موجودات آبزي ناشي از اين فعاليت‌ها جلوگيري كرد.
وي افزود: برخي از كشورها مانند ژاپن در راستاي حفظ و افزايش ذخاير آبريان گام‌ هاي بلندي برداشته‌اند و كشور ما نيز مي‌تواند با ايجاد زيستگاه‌هاي مصنوعي و مزرعه داري دريايي در زمينه احيا و حفظ و افزايش اين ذخاير بكوشد.
صالحي ادامه داد: هر گونه فعاليتي كه در دريا اتفاق مي‌افتد مانند ساخت بنادر، اسكله‌ ها و سدسازي ‌ها بر ذخاير آبزيان تاثير مي‌گذارد و در بسياري از كشورها در سدسازي ‌ها نيز هزينه‌اي براي حيات آبزيان در نظر گرفته مي‌شود در حالي كه در اين زمينه غافل بوده‌ايم.
معاون وزير جهاد كشاورزي اضافه كرد: وظيفه داريم با همكاري آبزي پروران، صيادان و صنايع فرآوري بخشي از غذاي موردنياز مردم را تامين كنيم.
رئيس سازمان شيلات ايران خاطر نشان كرد: مصرف سرانه آبزيان از يك كيلوگرم در ابتداي انقلاب به مرز ۱۰ كيلوگرم رسيده است و اين سرانه بايد استمرار يابد.
به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي اين مقام مسوول در عين حال صيد در آبهاي بين المللي و حضور در آبهاي غرب اقيانوس هند و شرق آفريقا را از رويكردهاي سازمان شيلات عنوان كرد و گفت: ما اين آمادگي را داريم كه با شركت‌ ها و ارگان‌هاي دريايي كه داراي امكانات هستند براي صيد در آبهاي دور همكاري كنيم.
وي با بيان اين كه در سواحل دريا نزديك به ۱۰۰ هزار هكتار اراضي براي پرورش و كشت آبزيان شناسايي شده است، ابراز داشت: با بهره‌برداري از اين سطح مي‌توان اشتغال زايي را درحوزه شيلات افزايش داد

دیدگاه خود را بیان کنید