هفته ملي دريانوردي؛ ‌رونق توليد و صادرات محصولات شيلاتي

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

هفته ملي دريانوردي؛ ‌رونق توليد و صادرات محصولات شيلاتي
واحد مرکزی خبر :امروز سومین روز از هفته ملی دریانوردی است که دریانوردی، شیلات و منابع آبزی نام دارد ، روزی که به شیلات و تعاونی ها و اتحادیه های صیادی اختصاص دارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان کشور از وضع خوب صید و صیادی ؛ رونق صادرات آبزیان و خواسته های این بخش از دولت می گوید.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ،

هادی سنگانیان گفت: صید آبزیان امسال هم طبق روال سال های گذشته در آبهای کشور انجام شدکه خوشبختانه از رشد خوبی برخوردار بوده است .
وی به صید میگو اشاره کرد و گفت : امسال دو هزار تن میگوی دریایی در آبهای بوشهر صید شدکه در مقایسه با پارسال دو برابر افزایش داشته است.
سنگانیان با اشاره به رشد 40 درصدی پرورش میگو در سال جاری در بخش صید ماهیان غیرخوراکی نیز رشد خوبی را شاهد بودیم ، گفت: امسال در بوشهر 100هزار تن ماهی غیرخوراکی صید شد.

*استقبال خارجی ها از محصولات شیلاتی ایران

وی با بیان اینکه صادرات آبزیان هم در سال جاری از رشد خوبی برخوردار بوده است گفت: این صادرات در بخش ماهیان غیر ماکول به ویژه یال اسبی رشد بسیار خوبی داشته است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در زمینه تولیدات پرورشی نیز گفت: مصرف میگوهای پرورشی در کشور پایین است و بیش از 90 درصد میگوهای پرورشی به خارج از کشور صادر می شود، در بخش ماهیان پرورشی نیز به جز قزل آلا که مصرف داخلی خوبی دارد ما 50 درصد ماهیان پرورشی را صادر می کنیم.
سنگانیان ، ارزش صادرات آبریان پرورشی در سال گذشته را 200 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می کنیم امسال نیز همین میزان صادرات را داشته باشیم.
وی به استقبال کشورهای خارجی از آبزیان پرورشی ایران اشاره کرد و ادامه داد : استقبال کشورهای خارجی از آبزیان پرورشی مازاد بر تولید داخلی است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان از چین ،
عراق ،کره و اروپا به عنوان مشتریان آبزیان پرورشی ایران به ویژه میگوی پرورشی نام برد.

وی با بیان اینکه صید ، پرورش و صادرات آبزیان امسال از رونق خوبی برخوردار بوده است تنها نگرانی فعالان این بخش را کاهش قیمت دلار و تاثیر آن در کاهش درآمد صادرکنندگان و تولید کنندگان این محصولات بیان کرد.

*تاثیر اجرای بسته حمایتی میگو

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان درباره آخرین وضعیت بسته حمایتی پرورش میگو گفت:در دولت قبل و در سال 90 طبق مصوبه ای قرار شد 100میلیارد تومان از سود و جرائم پرورش دهندگان میگو بخشیده شود که بخش اول آن با رقم 80 میلیارد تومان عملی شد.
وی گفت: هر چند دولت قبل به دلایلی موفق به اجرای کامل این مصوبه نشد و این اعتبارات به دلایلی چون کمبود منابع به تمامی پرورش دهندگان تعلق نگرفت اما اجرای بخش اول آن باعث افزایش تولید میگو از پنج هزار تن به 10 هزار تن شد که
اکنون به 14 هزار تن رسیده و حاکی از رشد 200 درصدی تولید میگو با اجرای مصوبه در مدت سه سال گذشته است.
وی با بیان اینکه با اجرای این بخش از بسته حمایتی میگو بسیاری از میگوکاران به مزارع خود برگشتند ، گفت: بیش از 60 درصد میگوکاران از این بسته بهره مند شدند و به مزارع خود بازگشتند اما 40 درصد هنوز منتظر اجرای این بسته هستند.
سنگانیان با بیان اینکه اجرای بسته حمایتی پرورش میگو تاثیر خوبی در ایجاد رونق در این صنعت ، بازگشت تولید به مزارع پرورش میگو ، اشتغالزایی و ارزآوری داشته است ، گفت : هر چند دولت قبلی به دلایلی موفق به اجرای کامل این بسته نشد اما امیدواریم دولت جدید اجرای این بسته را در دستور کار قرار دهد و میگوکاران را از گرفتاری نجات دهد.
وی رسیدگی به موضوع پرداخت یارانه صادراتی را که دولت قبل موفق به اجرای تعهدش در این بخش نشد نیز مورد تاکید قرار داد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان کشور همچنین خواستار حفاظت از ذخائر آبزی کشور شد و از مسئولان خواست با سودجویانی که در فصل ممنوعیت صید اقدام به صیادی می کنند برخورد شود

دیدگاه خود را بیان کنید