ارزش صادرات ماهيان صيد شده از آبهاي آزاد به ۲۶۲ ميليون دلار رسيد

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

ارزش صادرات ماهيان صيد شده از آبهاي آزاد به ۲۶۲ ميليون دلار رسيد
ايرنا،علي اصغر مجاهدي روز چهارشنبه در نشستي خبري كه به مناسبت هفته دريانوردي برگزار شد، حجم صادرات ماهيان صيد شده از آبهاي آزاد را در سال گذشته ۶۴ هزار تن به ارزش ۲۶۲ ميليون دلار اعلام كرد و گفت: بخش عمده اي از اين صادرات به كشورهاي آسياي شرقي انجام شده است.
وي اضافه كرد: سهم صادرات آبزيان ايران به اروپا در سالهاي اخير كاهش يافته اما در مقابل، در بحث صادرات ماهيان گرمابي، بازار خوبي در كشور عراق مهيا شده است.
وي ادامه داد: هر ساله آخرين هفته سپتامبر به عنوان هفته جهاني دريانودي در دنيا و كشورهاي عضو سازمان دريانوردي گرامي داشته و در هر سال متناسب با مسايل و اولويت ها شعاري براي آن سال انتخاب مي شود.
به گفته مجاهدي ‌شعار سال ۲۰۱۳ توسعه پايدار، ‌سهم سازمان بين المللي دريانوردي در افق ۲۰۲۰ انتخاب شده كه در ايران نيز براي سال ۱۳۹۲ شعار توسعه پايدار ، نقش ارگان هاي دريايي تعيين شده است.
وي تعداد كل صيادان كشور را ۱۴۳ هزار و ۶۲۹ نفر اعلام كرد و گفت: اين تعداد در ۳۷۲ تعاوني صيادي عضويت دارند و از طريق ۱۱ هزار و ۷۱۷ شناور صيادي از قبيل قايق، لنج و كشتي به امر صيد مشغول هستند.
سرپرست معاونت صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران تعداد بنادر صيادي كشور را ۷۴ بندر اعلام كرد و گفت: در حال حاضر ۱۱۹ بندر نيز به عنوان مراكز تخليه صيد مشخص شده اند.
مجاهدي ارزش اوليه اقتصادي آبزيان صيدشده در سال ۱۳۹۱ را بيش از چهار هزار ميليارد تومان گزارش كرد و گفت: در سال گذشته ۸۴۰ هزار تن انواع آبزيان در آبهاي شمال و جنوب و همينطور آبزي پروري برداشت شده كه سهم خزر از كل صيد آبزيان ۴۰ هزار تن (۵ درصد)، سهم آبهاي جنوب ۴۶۰ هزار تن (۵۵ درصد) و سهم آبزي پروري ۳۴۰ هزار تن (۴۰ درصد) بوده است.
وي افزود: بر اساس آمار سال ۲۰۱۰ ، توليد آبزيان دريايي در جهان ۹۵ ميليون تن بوده كه ۷۷ ميليون تن از اين مجموع مربوط به صيد دريايي و ۱۸ ميليون تن مربوط به آبزي پروري دريايي است.
مجاهدي تصريح كرد: بر اساس آمار فائو، صيد ايران در سال ۲۰۱۱ بيش از ۴۸۰ هزار تن بوده كه از جمع صيد سالانه ۷۰ كشور عربي حاشيه خليج فارس و درياي عمان (۳۶۰ هزار تن) بيشتر بوده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت نفتكش توقيف شده هندي كه با تخليه آب تعادل خود منجر به آلودگي دريا شده بود، گفت: در حال حاضر سازمان بنادر، سازمان محيط زيست و سازمان شيلات ايران به دليل آلوده كردن آب دريا دادخواستي تهيه و به محاكم قضايي ارايه داده اند كه از سوي سازمان بنادر در دست پيگيري است.
وي افزود: متاسفانه ثبت و كارشناسي اتفاقات اين چنيني در كشور ما ضعيف است؛ چرا كه بايد اين موضوع در كمترين زمان ممكن توسط كارشناسان ثبت و ارزيابي مي شد.
سازمان بين المللي دريانوردي(IMO) سازماني وابسته به سازمان ملل متحد است كه به منظور دريانوردي ايمن، امنيت دريانوردي و جلوگيري از آلودگي درياها توسط شناورها ايجاد شده و در حال حاضر ۱۷۰ كشور جهان در آن عضويت دارند

دیدگاه خود را بیان کنید