رودخانه هاي ايران تنها ۵ درصد آب ورودي درياي خزر را تامين مي كنند

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


مجاهدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا نقش ايران در ورود آب به درياي خزر را ناچيز عنوان كرد و افزود: ۸۰ درصد آب ورودي به درياي خزر از طريق رودخانه ولگا در روسيه و مابقي از طريق رودخانه هاي كشورهاي آذربايجان و قزاقستان تامين مي شود.
وي رودخانه ها را شريان حياتي درياي خزر برشمرد و اظهاركرد: به طور عمده ماهيان درياي خزر از لحاظ شرايط اكولوژيكي، رژيم آبي و كيفيت آب به رودخانه ها وابسته هستند، بنابراين رودخانه ها در وضعيت ذخاير خزر نقش بسزايي ايفا مي كنند.
وي تصريح كرد: در صورتي كه رودخانه ها از شرايط رژيم آبي و كيفيت آب مناسب برخوردار نباشند نمي توانيم انتظار داشته باشيم ذخاير آبزيان خزر از وضعيت مطلوبي برخوردار باشد.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران افزود: در حال حاضر اين موضوع در دستور كار سازمان شيلات ايران قرار دارد تا به دليل محدوديت منابع رودخانه ها در خزر بتوانيم از طريق بازسازي ذخاير وضعيت خوبي را براي صيد انواع آبزيان ايجاد كنيم.
وي تاكيد كرد به دليل اين كه بخش عمده آب درياي خزر از رود ولگا تامين مي شود بنابراين مهاجماني همچون مهاجم شانه دار وارد خزر شده و به شكل چشمگيري بر توليد آبزيان اين دريا تاثير داشته اند، به طوري كه درسالهاي اخير با كاهش چشمگير ماهيان كيلكا و خاوياري مواجه بوده ايم.
وي اضافه كرد: به طور قطع تمام كشورهاي حاشيه درياي خزر بايد در حفظ ذخاير آبزيان خزر مديريت مناسب داشته باشند تا با كاهش توليد آبزيان مواجه نشويم.
مجاهدي گفت: هم اكنون براي حفظ ذخاير درياي خزر به تكثير نيمه مصنوعي و مصنوعي مبادرت كرده ايم اما تلاش داريم شرايط بازسازي طبيعي ذخاير را فراهم كنيم چراكه تكثير مصنوعي نمي تواند اثرات مطلوب بازسازي طبيعي را به همراه داشته باشد.
به گفته وي سال گذشته ۴۰ هزارتن انواع آبزيان از درياي خزر صيد شد و اين دريا سهم ۵ درصدي از كل صيد آبزيان آبهاي آزاد كشور را به خود اختصاص داده است

دیدگاه خود را بیان کنید