ردیابی ماهیان خاویاری در آبهای مازندران کلید خورد

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید


خبرنگار مهر، با نصب پلاکهای هوشمند بر روی ماهیان مولد خاویاری دریای خزر در استان مازندران، اقدام عملی برای ردیابی این گونه های منحصربفرد در استان مازندران، اجرایی شد.

مدیر امور ماهیان خاویاری مازندران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر از نصب پلاکهای هوشمند بر روی ماهیان خاویاری دریای خزر در استان خبر داد.

محمود اسداللهی افزود: برای نخستین بار پلاکهای جدید هوشمند بر روی ماهیان مولد خاویاری نصب شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت ذخایر ماهیان خاویاری و دیدگاههای حمایتی از آنان، کلیه ماهیان مولد از محل صیدگاه تا تکثیر و بازسازی ردیابی خواهند شد و این پلاکها اطلاعات زیستی از قبیل جنسیت، گونه، طول ماهی و مقدار خاویار در آن ذکر و صیاد و صیدگاه تحویل دهنده را مشخص می کند.

وی عنوان کرد: ویژگی بارز این پلاکها عدم ایجاد هرگونه مشکلات بهداشتی برای ماهی، عدم مکان دستکاری و تغییر در آن بوده که ماندگاری بسیار طولانی خواهد داشت.

صید پاییزه ماهیان خاویاری

مدیر ماهیان خاویاری مازندران یادآور شد: صید پاییزه امسال نیز توسط 230 صیاد در 18 صیدگاه با 68 فروند قایق صیادی در قالب 12 شرکت تعاونی صیادی از تازه آباد بهشهر تا شیرود غرب مازندران آغاز شده است که تا پایان آذرماه ادامه دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس قرارداد منعقده با شرکتهای صیادی، وظیفه نظارت بر کار شرکتهای صیادی ماهیان خاویاری بر عهده مدیریت امور خاویاری استان است.

هجوم صیادان غیرمجاز

اسدللهی، عمده نگرانی را از وضعیت ذخایر این ماهیان، هچوم صیادان غیرمجاز در دریا، آلودگی رودخانه ها، پایین بودن تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری اعلام کرد و خواستار توجه ویژه در این زمینه شد.

مدیر امور میاهیان خاویاری مازندران یادآور شد: با توجه به توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری این مدیریت در خصوص عمل آوری خاویار پرورشی به روش ایرانی، کنترل کیفی محصول عمل آوری شده و انجام آزمایشات مختلف برای صادرات آنها در مراکز فرآوری خاویار که دارای استانداردهای بین المللی هستند، همکاری نزدیکی با پرورش دهندگان این آبزیان دارد.

استراتژی صید خاویاری حفاظتی است

مدیرکل شیلات مازندران نیز درباره ضرورت توجه به حفاظت از ذخایر آبزی گفت: استراتژی ما به صید ماهیان خاویاری نگاه حفاظتی و حمایتی به منظور تأمین مولدین مورد نیاز است.

حسن حبیب نژاد در ادامه بیان داشت: باتوجه به ممنوعیت تجارت خاویار دریای خزر به دلیل کاهش شدید ذخایر طبیعی این ماهیان، صیدماهیان خاویاری صرفاً برای تامین مولد مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر و امکان تکثیر نیمه مصنوعی انجام می شود.

حبیب نژاد ادامه داد: در سال گذشته شش هزار و ۳۹۱ تن ماهی استخوانی به ارزش اقتصادی ۸۶۳ میلیارد ریال صید و روانه بازار مصرف شد و پیش بینی می شود طبق برنامه سال ۹۲ برای افزایش تولیدآبزیان دریایی، 22 هزارتن تولید انواع آبزیان داشته باشیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان استان مازندران با تاکید بر برخورد با صیادان غیرمجاز گفت: باتلاش و کوشش شبانه روزی نیروهای این یگان درشهریورماه سال جاری سه هزار و ۳۶ رشته دام های صیادی غیرمجاز غضروفی و فلس دار در آب های ساحلی استان کشف و ضبط شد.

سرهنگ علی نیازی با بیان اینکه مبارزه با صید غیر مجاز برای حفظ و حراست از منابع آبزی دریای خزر که به عنوان ثروت ملی محسوب می شود از وظایف یگان حفاظت منابع آبزیان استان مازندران است افزود: نیروهای این یگان همچنین طی ۳۲ مرحله عملیات مشترک وبازرسی های مختلف با بیش از چهار هزار و ۶۱۸ ساعت گشت های دریایی و ساحلی در شرایط زمانی ومکانی متعدد موفق شدند علاوه بر دامهای مکشوفه، مقداری ماهی استخوانی و غضروفی، ۱۲ هزار و ۱۱۴ عدد کرف، یک فروند قایق پارویی و ۱۲۱ لنگر راکشف و ضبط نمایند.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان استان مازندران اظهار داشت: در این راستا ۷ نفرمتهم دستگیر و پروند ه های این متخلفان به مراجع قانونی برای رسیدگی ارجاع داده شد.

وی بااشاره به شروع فصل صید ماهیان استخوانی در ۲۰ مهر ماه اظهار داشت: یگان حفاظت منابع آبزیان استان مازندران تدابیر وا قداما ت پیشگیرانه لازم را برای صید وحفاظت و حراست اینگونه ماهیان دیده است و با هرگونه صید غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد.

مازندران 338 کیلومتر نوار ساحلی دارد و صید ماهیان استخوانی نیز از 20 مهرماه در سواحل استان آغاز می شود

دیدگاه خود را بیان کنید