ميگوهاي خليج فارس در معرض خطر /گ

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

ميگوهاي خليج فارس در معرض خطر
واحد مرکزی خبر:این روزها صیادان هرمزگانی درحالی خود را آمـاده صید میـگو از دریا می کنند که گفته شده ذخایر ارزشمند میگو در خلیج فارس و دریای عمان در حال نابودیست.
قاسمی مدیر عـامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تکثیر ، پـرورش و صـادرات آبـزیان کشور در
مقایسه ای می گوید: میزان صید میگوی هرمزگان در سال 79 ، دو هزار و 400 تن بوده است که این میزان امسال به هزار و 500 تن کاهش می یابد.
رئـیس پـژوهشکده اکـولوژی خلیج فارس و دریای عمان علت را کاهش دمای هوا در فصل بهار و تاخیر در تخم ریزی میگوها ، آلودگی خورهای شرق استان به آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های قاچاق، ساخت
و سازها در مناطق ساحلی ، صید خارج از فصل و کمبودهای نظارتی و پیشگیرانه اعلام می کند اما بیشتر مردم صید غیرمجاز را علت نابودی ذخایر این آبزیان می دانند.
مرتضوی می افزاید:نتایج گشت های تحقیقاتی درخلیج فارس و دریای عمان نشان می دهد ذخائر قابل برداشت میگوی خلیج فارس در محدوده هرمزگان امسال50 درصد کاهش دارد .
وی می گوید: هر سال پیش از آغاز فصل صید میگو گشت های تـحقیقاتی این پـژوهشکده از فروردین برای تعیین ذخایر میگو در صیدگاهای مهم هـرمـزگان از جمله سیـریـک ،کرگان ،کلاهی ، کشتی سوخته ، هرمز و طولا آغاز می شود . در این بررسی ها مشخص شد میزان ذخایر شرق استان کمتر از
غرب هرمزگان است.
وی می گوید:براساس بررسی‌های میدانی و آزمایشگاهی میزان صیدمجاز در آب های هرمزگان امسال 740 تن میگو برآورد شده است. پارسال میزان ذخائر قابل برداشت میگو حدود هزار و 400 تن بود .
چند سالی است ذخایر میگوی دریا در حال کاهش است اما امسال این کاهش بیشتر شده است.
مـحمود یکی از شهروندان بندرعباسی می گویـد : فصل صید مجاز در استان نیمه دوم مهر است امـا در
حاشیه بلوار ساحلی شهربندرعباس حدود 2 ماه است شاهد فروش میگو هایی هستیم که بیــشتر آنها ریز هستند .
رضا یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی هم می گوید: شناورهای غیرمجاز شبها برای صید میگو به دریا
می روند و پس از برگشت میگو را در همان ساحل می فروشند.
گفته می شود حدود 10 تا 15 درصد میگو به صورت غیر‌مجاز صید می‌شود.
مدیر عامل اتـحادیه‌ سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان کشور هم می گوید: فشار بی‌رویه‌ای که طی سال های گذشته از سوی ما و کشورهای اطراف خلیج‌فارس برای برداشت میگو به این ذخایر وارد شده زیستگاه‌ها و مکان‌های تخم‌ریزی میگوها را دچار آسیب کرده است.
قاسمی می افزاید: همچنین ترددهای تجاری و نظامی در خلیـج ‌فارس آلـودگی‌های زیــادی را وارد خلیج‌فارس کرده‌ است.
از سوی دیگر بررسی های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عــمان نــشان می دهد اندازه میگوهای امسال ریزتر از میگوهای سال های گذشته است.
مدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: بارندگی های کم در فصل تکثیر آبزیان ، کاهش ورود سیلابها به خورها و در نهایت تغذیه ضعیف لاروها سبب ریزی میگوها شده است.
میرزاده می افزاید: اما احتمال دارد در جریان روند صید با توجه به تغییر وضعیت جوی ، میگوها رشد کنند و میزان صید بیشتر شود.
وی می گوید: برای جلوگیری از صید میگوهای ریز صیادان ملزم به صید از صیدگاههای مجاز هستند.
این کاهش در حالی صورت گرفته است که سرانه مصرف میگو در بندرعباس 8 و در بقیه شهرهای استان هرمزگان4 و نیم کیلوگرم است و روز به روز تقاضا برای مصرف این آبزی بیشتر می شود.
اداره کل شیلات هرمزگان چندسالیست برای جبران کمبود ذخایر و حفظ و بازسازی میـگو 5 سایــت پرورش میگو و 9 مرکز تکثیر میگو را در سواحل هرمزگان راه اندازی کرده است.
اما این استان با داشتن بیش از هزار و400 کیلومتر نوار ساحلی یکی از قطب های میگوی کشور است و
ظرفیت های بیشتری برای تولید میگو دارد.
مـدیرکل شیلات هرمزگان می گوید: وجود بیش از50 هزار هکتار اراضی مستعد برای تولید88 هزار
تن میگوی پرورشی ، 13 مرکز تکثیر لارو میگو با قابلیت تولید هزار و 160 میلیون قـطعه لارو در سال،وجود حدود پنج هزار هکتار سطح مفید قابل کشت در مزارع پـرورش میگو از ظرفیت های این استان پهناور است.
میرزاده می افزاید: هم اکنون 9 مرکز تکثیر میگو در استان فعالیت دارد که با بهره برداری از 11 مرکز دیگر هرمزگان قابلیت تولید هزار میلیون لارو در سال را پیدا می کند و با این میزان تولید بیـش از 4 هزار هکتار از اراضی میگو پرورش می یابد.
وی می گوید: اکنون پنج سایت پرورش میگو با 2 هزار و 553 هکتار سطح کشت فعال است که با بهره برداری از چهار سایت دیگر تا پایان برنامه پنجم توسعه ،ظرفیت کشت به 5 هزار هکتار می رسد .
گرچه هرمزگان با استفاده از بخشی از این ظرفیت ها تا کنون توانسته است تبدیل به قطب صنعت تکثیر
و پرورش میگو در کشور شود اما تقاضا همچنان برای مصرف میگوی دریا در استان زیاد است . امری که نیازمند نظارت بیشتر بر صید برای حفظ این ذخایر دریایی است

دیدگاه خود را بیان کنید