فصل خزان صید میگو برای صیادان هرمزگانی و لزوم جلوگیری از صید غیرمجاز

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید


خبرنگار مهر، بسیاری از هرمزگانی ها از گذشته های دور تا کنون به علت شرایط جغرافیایی استان هرمزگان و قرار گرفتن در کنار آب های خلیج فارس به کار صیادی مشغول بوده اند و صید انواع آبزیان معیشت بخش عمده ای از مردم این استان را تامین کرده است.
با وجود تمامی ظرفیت های چشمگیر استان هرمزگان در زمینه های شیلاتی و پرورش و صید آبزیان که حتی می تواند به این استان شهرتی جهانی ببخشد اما هنوز در این زمینه این استان با مشکلات و عقب ماندگی هایی مواجه است.
در این میان میگو یکی از محصولات پرطرفدار شیلاتی در استان هرمزگان محسوب می شود که صید آن سالانه تامین کننده درآمد بسیاری از صیادان و خانواده های آنان در استان است.
هرساله با آغاز فصل صید میگو از مهر ماه صیادان هرمزگانی خود را برای صیدی پربار آماده می کنند و در مناطق ساحلی استان شاهد اشتیاق مردم برای صید محصول میگو هستیم.
اما امسال اوضاع صید میگو در هرمزگان به گونه ای به مرز بحرانی رسیده که مسئولان شیلات هرمزگان از کاهش 50 درصدی صید میگو در این استان نسبت به سال گذشته خبر می دهند.
شرایط جوی و خشکسالی از اهم دلایل کاهش صید میگو
مدیر کل شیلات هرمزگان در این رابطه با اشاره به پیش بینی کاهش 50 درصدی صید میگو در امسال، شرایط جوی منطقه و خشکسالی را از اهم دلایل این مسئله عنوان کرد.
قدرت میرزاده با بیان اینکه با توجه به تحقیقات مشترک انجام شده از سوی شیلات هرمزگان و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس پیش بینی می شود امسال شاهد کاهش 50 درصدی میگو صید شده نسبت به سال گذشته در استان هرمزگان خواهیم بود، اظهار داشت: کاهش آبهای ورودی به دریا از دهانه خور به دلیل کاهش بارندگی از دیگر عوامل کاهش صید میگو است.
مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین با اشاره به عدم صحت وجود گونه ایی از میگو مهاجم در آبهای هرمزگان که در کاهش صد میگو موثر واقع شود، گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود گونه ای از میگو مهاجم در آبهی هرمزگان از سوی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس، کارشناسان شیلات و همچنین خود صیادان ارائه نشده است
این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: تحقیقات انجام شده از حضور میگوهای جوان در آبهای هرمزگان خبر می دهد که امید است با رسیدن آنها به اندازه اقتصادی و قابل صید شاهد افزایش میزان صید پیش بینی شده باشیم.
اما کارشناسان آلودگی سواحل و دریا را نیز از جمله دیگر عوامل کاهش ذخایر میگو در استان هرمزگان عنوان می کنند. در این خصوص ورود فاضلاب به دریا و همچنین ساخت و ساز اماکن مختلف در فاصله ای بسیار نزدیک به دریا از جمله عواملی است که موجب آلودگی دریا و در نتیجه کاهش ذخایر آبزیان می شود.
مدیرکل شیلات هرمزگان نیز با اشاره به اینکه آلودگی منطقه ساحلی و همچنین بخش هایی از دریا دیگر عوامل تاثیر گذار در کاهش صید میگو است تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده با اقدامات انجام شده از سوی سازمان های مسئول تاثیر گذاری این عامل به حداقل برسد.
کاهش ذخایر میگو با صید غیرمجاز
دیگر عامل موثر در کاهش ذخایر میگو، صید غیرمجاز و پیش از شروع فصل صید مجاز میگو است. طی سال های اخیر همواره در استان هرمزگان شاهد هستیم که حدود یک ماه و حتی 45 روز پیش از شروع فصل مجاز صید میگو، صیادان کار صید میگو را آغاز می کنند که این مسئله لطمات جبران ناپذیری را به ذخایر میگو در هرمزگان وارد می کند.
در این میان استفاده از شیوه های نامناسب در صید نیز موجب از بین رفتن بسیاری از ذخایر میگو می شود

دیدگاه خود را بیان کنید