آلمان و فرانسه مقصد اصلی صادرات شاه میگوی دراز آب شیرین

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید


شیرولیلو در گفتگو با خبرنگار مهر، شاه میگوی دراز آب شیرین را از محصولات غذایی گران بهای رستورانهای مدرن اغلب کشورهای اروپایی بویژه آلمان و فرانسه دانست و افزود: دریاچه پشت سد ارس بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی در کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه مصرف میگو به دلیل بالا بودن میزان اسیدهای چرب غیر اشباع امگا سه در پیشگیری و درمان آسم در دوران کودکی و در افرادی دارای مشکل افزایش کلسترول خون موثر است، اظهار داشت: هم اکنون مرحله آخر صید شاه میگو دراز آب شیرین از دریاچه پشت سد ارس آغاز شده است.
مدیر کل شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال 280 تن شاه میگوی درازآب شیرین صید و به کشورهای اروپایی صادر می شود، ادامه داد: در این راستا 4 شرکت بهره بردار در امور استحصال، عمل آوری و صادرات شاه میگو به مدت دوماه تا21 آذرماه امسال مجوز بهره برداری دریافت کرده اند.
رها سازی 5 میلیون قطعه ماهی گرمآبی در منابع آبی آذربایجان غربی
شیرولیلو در بخش دیگری از سخنان خود از رها سازی 5 میلیون قطعه ماهیان گرمآبی در منابع آبی آذربایجان غربی خبر داد و اعلام کرد: حفظ و بازسازی ذخائر منابع آبی از اهداف رها سازی بچه ماهیان شامل آمور، بیگ هد، فیتوفاگ و کپور بوده که پس از تکثیر و پرورش در مرکز شهید کاظمی پلدشت در اوزان 10 گرم در منابع آبی رهاسازی می شوند.
وی از رها سازی 270 هزار قطعه بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب و آب بندهای روستایی آذربایجان غربی و استخر پارک ائلر باغی ارومیه خبر داد و گفت: آب تامین کننده این استخرها چشمه ها، قنوات و چاههای کشاورزی بوده که محیط مناسبی را برای رشد و نمو ماهیان فراهم می کند.
وی مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی پلدشت تنها مرکز تکثیر پرورش ماهیان گرمابی در شمالغرب کشور دانست و افزود: سالانه بطور میانگین 10میلیون قطعه بچه ماهی در این مرکز پرورش و در منابع آذربایجان غربی به خصوص سدها از نیمه دوم سال در منابع آبی استان رها می شوند.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در بین 17 استان غیر ساحلی کشور رتبه اول پرورش انواع ماهی و آبزیان را داشته و تنها تولید کننده شاه میگو در کشور محسوب می شود، اظهار داشت: وجود 416 مزرعه پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی نشان دهنده اشتغال زایی مناسب بوده ولی الگوی مصرف ماهی و آبزیان در سبد غذایی مردم باید اصلاح و فرهنگ سازی شود.
وی سرانه مصرف ماهی در استان به ازای هر نفر را 6 کیلو گرم دانست و با بیان اینکه این میزان تولید جوابگوی نیاز مصرفی استان است، اعلام کرد: اما به دلیل اینکه ماهیان تولیدی در استان مشتریان خارج از استانی نیز دارند لذا به جای ماهیان خارج شده از شمال و جنوب کشور ماهی یا کنسرو وارد می شود.
مدیرکل شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تولید 16 هزار و 622 تن انواع جانوران آبزی در سطح استان طی امسال خبر داد و اضافه کرد: در این راستا 16 هزار و 282 تن انواع ماهی، 302 تن شاه میگو، بیش از 38 تن انواع بچه ماهی و 31 میلیون قطعه تخم چشم زده تولید می شود.
صدور مجوز راه اندازی 80 مزرعه تکثیر و پرورش جانوران آبزی در آذربایجان غربی

شیرولیلو با بیان اینکه امیدواریم با تجهیز و ماهیدار کردن بیش از 500 مزرعه و مرکز تکثیر و پرورش آبزیان در سال جاری، 8 هزار و 927 تن ماهی سردابی و 7 هزار و 161 تن انواع ماهیان بومی و گرمابی تولید و به بازارهای مصرف عرضه شود، عنوان کرد: تا پایان امسال 80 فقره مجوز راه اندازی مزرعه تکثیر و پرورش جانوران آبزی در استان صادر می شود.
وی با بیان اینکه واحدهای آبزی پروری آذربایجان غربی کاملا صنعتی هستند، عنوان کرد: این در حالی است که در استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز پرورش ماهی انجام می گیرد که فقط در فصل کشاورزی انجام می شود که جز مزارع پرورش ماهی محسوب نمی شوند.
وی یادآور شد: همچنین هم اکنون برای ایجاد تنوع در گونه های بچه ماهیان پرورشی طرح پرروش 4 گونه بچه ماهی گرمابي از نوع كپور، بي كيت، فيتوفاك و آمور به صورت مصنوعي و نيمه مصنوعي در مرکز پرورش ماهیان شهید کاظمی پلدشت در حال اجرا بوده که نتایج آن بزودی اعلام می شود

دیدگاه خود را بیان کنید